22.apr 2023

Hva:
Når: 22.apr, kl. 11:00
Hvor:

Naturvernforbundet og Trondheim folkebibliotek samarbeider om å arrangere klesbyttedag.

Naturvernforbundet og Trondheim folkebibliotek samarbeider om å arrangere klesbyttedag lørdag 22 april, kl. 11-15. Klesbyttedagen vil bli arrangert på hovedbiblioteket i Trondheim.

Ta med inntil sju rene, hele, freshe plagg – og få byttelapper som du kan bruke til å skaffe deg andre plagg. Vi tar imot både barne- og ungdomsklær, dame- og herreklær.

Tidspunkt for innlevering av klær vil komme når arrangementet nærmer seg.

Det blir anledning til å få utført enkle reparasjoner og endringer på klær. Vi stiller med erfarne syere, men ta med ekstradeler som glidelåser og knapper selv.

Åtte av ti nordmenn mener de har for mye klær og sko som de ikke bruker. Samtidig er mange av oss ikke klar over hvor mye klærne våre koster miljøet. Både produksjon og transport er forurensende og krever mye ressurser. Etter mange år med klesbyttedager, kilovis av byttede klær og økt oppmerksomhet rundt problematikken, ser vi at klesbytting har en reell betydning. I fjor ble det arrangert 230 klesbyttedager over hele landet. Her fikk rundt 96 000 plagg ny eier.

—–

The Norwegian Society for the Conservation of Nature and Trondheim public library are working together to organize a clothes swap day on Saturday 22. April. The clothes swap day will be organized at the main library in Trondheim.
Bring up to seven clean, whole, fresh items of clothing – and get change notes that you can use to get other items of clothing. We accept both children’s and youth clothing, women’s and men’s clothing.
The time for handing in clothes will come as the event approaches.
There will also be an opportunity to have simple repairs and changes made to clothing. We provide experienced seamstresses, but please bring extra parts such as zips and buttons yourself.