10.jun 2023

Hva: Naturglede
Når: 10.jun, kl. 12:00
Hvor: Væres Venner Felleshage

Lørdag 10. juni går startskuddet for et nytt og spennende nasjonalt kartleggings-prosjekt; «Den ville pollinatortellingen» og markeres med samlinger og turer over hele landet!💥

La Humla Suse og Naturvernforbundet i Trøndelag inviterer deg til å bli en «folkeforsker», og være med på humlejakt fra kl. 12.00 – 14.00 i Væres Venner Felleshage!  🐝

Å vite hvilke arter som finnes hvor, er viktig kunnskap som er gull verdt for dem som jobber for å ta vare på bestandene og områdene de lever i, her kan DU være med og bidra!

Armert mer håv og samleglass skal vi lete, finne og registrere ulike humlearter og lære mer om humlene og andre pollinatorer. La Humla Suse stiller med utstyr og instruktør som hjelper til med å fange og identifisere og registrere humler på nettsiden Artsobservasjoner.

Arrangementet passer for alle. Barn under 9 år bør være i følge med voksen.

🕵️ På samme vis som «Hagefugletellingen» og «Den store artsjaken» kan alle som vil, være med å bidra til bedre kunnskap om naturen. Dette kalles folkeforskning!
👀 Visste du at Norge har en egen tiltaksplan for ville pollinerende insekter? Dette folkeforsknings-prosjektet er tilknyttet tiltak 1.5; «Innhenting av artsfunn ved hjelp av engasjerte borgere.» Altså, her kan DU være med og bidra! 🫵

Å bidra med artsregistrering er samfunnsnyttig – det bidrar til økt kunnskap om naturen og hvilke arter som lever i ulike typer natur.
Den ville pollinatortellingen er et samarbeidsprosjekt med La Humla Suse, Sabima, Naturvenforbundet og WWF Verdens Naturfond. Prosjektet er støttet av Miljødirektoratet.