Kjempesuksess for førpremiere av NRKs programserie «Norske naturperler» i Orkdal Kulturhus.

Både naturfotograf Arne Nævra og 300 tilhørere var på plass da det ble vist en av de episodene NRK har laget i serien «Norske Naturperler» med fokus på Grytdalen som ligger i Orkdal og Snillfjord kommuner. Lokalavdelinga av Naturvernforbundet sammen med Grytdalens venner og Orkdal Kommune stod som arrangør. Arrangementet var også ment som en start på Naturvernforbundets 100-års jubileum i Sør Trøndelag, og Lars Hatbrekken var til stedet og holdt appell.

Arne Nævra

Naturfotografene Arne Nævra og Beck har gjennom 3 år gjort opptak til en programserie kalt «Norske Naturperler» som nå sendes på NRK-TV hver søndag. Serien har fått meget god mottagelse, og rundt 800 000 personer har hver gang benket seg foran TV-apparatene. En av naturperlene er Grytdalen , et område på 40 kvadratkilometer liggende i kommunene Orkdal og Snillfjord, og 22.januar var  Arne Nævra tilstede på en førpremiere. Arrangører var Orkdal Kommune, Grytdalens venner samt lokalavdelinga av Naturvernforbundet. Forestillinga var også starten på fylkesaveligas feirig av 100-års jubileet, og Lars Haltbrekken var til stede både på innledende møte samt at han holdt appell under forestillinga.

Hele området av Grytdalen er eid av den norske stat, og området har vert ivaretatt og driftet av Statsbygg og Statskog. Nå har imidlertid Statsbygg varslet at en ønsker å trekke seg ut, og det vurderes å legge hele eiendommen ut for salg. Lokale krefter inklusive Naturvernforbundet har i lang tid jobbet for at eiendommen fortsatt skal være i offentlig eie. samt få et forsterkert vern. Også forskningsmiljøer i Trondheim har varslet interesse for området som i mange år har vert uten inngrep. Etter at området blir omtalt  som en naturperle gjennom  Arne Nevras ypperlige presentasjon, håper dette vil bli et godt bidrag til en naturvennlig løsning.