Klesbyttedagen 2024 ble en suksess

250 unge og eldre, kvinner og menn, motebevisste og nesten uinteresserte fylte opp rommene på Stjørdal museum på jakt etter klær, sko, reparasjonshjelp, kjentfolk, kaker og kaffe.

Klesbyttedagen 2024 var en suksessUnni Raaen Nysæther
Klesbyttedagen 2024 var en suksess

Før dørene åpnet kl 11.00 lørdag 27. april hadde det dannet seg en kø av interesserte som ventet på å få komme inn og se på alle klærne som var stilt ut inne i det vi kaller Norges fineste lokale på Klesbyttedagen. Helt fram til omtrent kl 13 var det et konstant press på å få hente byttelapper, levere flere klær og å få byttet til seg noen godbiter. Uka før var det levert inn et stort antall skjorter, jakker, bukser, kjoler og skjørt, sko og gensere og selv om klesstativene var proppfulle da vi åpnet, var det et stadig behov for etterfylling av flere klær utover dagen.

Lise tar imot, deler ut lapper og teller antall plagg.Anne Marit Ligaard
Lise tar imot, deler ut lapper og teller antall plagg.

Antall besøkende var altså 250 personer som er mange flere enn tidligere år. Ikke alle var med og byttet klær, noen var innom for å sjekke stemningen og kanskje ta seg en kaffe med kjentfolk. Til sammen ble det levert inn 1006 klær og sko. Dette er ei klar øking fra i fjor da det ble levert inn 715. Mesteparten av det som ikke ble byttet ble levert til Frivillighetssentralen.

Bra med folk på klesbyttedagen 2024Anne Marit Ligaard
Bra med folk på klesbyttedagen 2024

Miljøagentene bidro stort med å henge ut klær, samle kleshengere og spandere store smil.

Klesbyttedag er gøyAnne Marit Ligaard
Klesbyttedag er gøy

Husflidslaget arrangert fikseverksted der det var et stadig sig med folk som fikk hjelp med å reparere ull og dongery.

Å sy er å meditereAnne Marit Ligaard
Å stoppe er å meditere
FikseverkstedUnni Raaen Nysæther
Fikseverksted
Naturvernforbundet sin vakre roll-up blant utstillingsdokker og glade, nysgjerrige menneskerAnne Marit Ligaard
Å se på klær er sosialtAnne Marit Ligaard
Å se på klær er sosialt
Museets venner serverte kaker og kaffeAnne Marit Ligaard
Museets venner serverte kaker og kaffe
Det er så mye fint!Unni Raaen Nysæther
Det er så mye fint!

En spesiell takk til Stjørdal museum Værnes ved Unni Nysæther Raaen som legger ned stor arbeidsinnsats og stiller sine fantastiske lokaler tilgjengelige for Klesbyttedagen.

2 x Naturvernforbundet, Husflidslaget og Stjørdal museumSigne Amalie Sandsør
2 x Naturvernforbundet, Husflidslaget og Stjørdal museum