Klimaseminar for studenter 2018

Er du student og ønsker å lære mer om løsningene på klimaproblemet? Eller kanskje du ønsker inspirasjon i letingen etter en jobb hvor du er med å løse klimakrisen? Da er Klimaseminaret 2018 noe for deg. Seminaret med lunsj og middag er gratis.

Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Naturvernstudentene i Trondheim arrangerer seminar for studenter fra hele landet.

Seminaret er åpent for alle! Du må ikke være student.

Seminaret er støttet av Norad.

Her har vi samlet materiell fra seminaret

PROGRAMPRAKTISKPÅMELDING

Klimaseminaret på Facebook

English

Are you a student and want to learn more about climate change? Or perhaps you want to be inspired to find a job where you also help to solve the climate crisis? In that case, the Student Climate Conference is for you.

The conference will be mostly in Norwegian but we will help with translation for those who need.  Please tell us when you register.

The conference is free and open to all. There will be free lunch and dinner. We can also cover travel expenses.  We recommend students to travel togehter and spend the weekend in Trondheim.  Some students are travelling together from Oslo Friday 14th September.  Please contact Aurora Kobernus for more information about the journey.
E-mail: aurorakobernus@gmail.com
Phone: + 47 94 42 93 40

Please register below or contact arj@naturvernforbundet.no

Program

På klimaseminaret kan du lære om dagens og fremtidens klimaløsninger, høre om de som risikerer livet i kampen for miljøet, og hvordan du som student kan være med å bidra.

Kl. 10-12 på Elektrobygget, Gløshaugen, NTNU

Velkommen
Fanny Skirbekk, leder Naturvernstudentene i Trondheim

Hva er galt med Norges klima- og oljepolitikk og hvordan saksøke staten for brudd på Grunnloven?
Andreas Randøy, Natur og Ungdom

Natur og Ungdom har saksøkt staten for brudd på Grunnloven for deres oljeutlysninger i nord. Saken skal behandles i lagmannsretten i 2019. I mellomtiden fortsetter klimakampen.

Hvordan kan studenter bidra til miljøløsninger?
Frida Nygaard, leder Ingeniører Uten Grenser NTNU, presenterer deres arbeid og prosjekter de er involvert i.

Miljøkamp på liv og død
Susan Fay Kelly i Regnskogfondet har skrevet rapport om miljøforkjempere som risikerer livet, med fokus på Brasil, Colombia og Indonesia. På seminaret vil hun fortelle noen av de rystende historiene og hvordan Regnskogfondet arbeider for at det skal bli tryggere å kjempe for urfolk og miljøet.

Kl. 12-13 Gratis lunsj

Kl. 13-14

Verdens første elektriske fiskebåt
Erik Ianssen, daglig leder i Selfa Arctic, som bygget verdens første elektriske fiskebåt, kommer for å fortelle hvordan vi skal gjøre maritim sektor utslippsfri.

GoJelly – maneter mot mikroplast
Lionel Eisenhauer, forsker på Sintef, forteller hvordan slim fra maneter kan fjerne mikroplast.

Myras sorte gull – naturgoder og klimadebatt
Marte Fandrem, doktorgradsstudent ved NTNU Vitenskapsmuseet, Institutt for naturhistorie

Marte forsker på den kanskje viktigste naturgoden fra myra, nemlig karbonlagring. Hun undersøker myrer fra både høyt og lavt, fra torva dypt nede i myra og nært innpå torvmosene på toppene, til høyt over med drone.

Kl. 14-14.30 Pause med snacks

Kl. 14.30-15.30

Solrevolusjonen
Thomas Sakshaug, Solenergiforeningen i Trøndelag, om utviklingen globalt og lokalt innen solenergi.

Miljøbyen Trondheim
Ottar Michelsen, forsker, politiker og miljøverner, om hva som er gjort og utfordringer fremover for å gjøre Trondheim mer miljøvennlig.

Fra 15.30-ca. 18.00

Guidet byvandring i miljøbyen Trondheim
Seminaret avsluttes med utforsking av miljøbyen Trondheim. Utgangspunktet er Gløshaugen, NTNU som mottok Trondheim kommunes energisparepris i 2015 for langvarig og grundig satsing på energieffektivisering med svært gode resultater. I Høyskoleparken får vi høre hva som er tenkt med samling av Campus og hvordan man både kan tenke klimavennlig med fortetting samtidig som man tar vare på byens grønne lunger og naturmangfold.

Turen går videre over Bakklandet, bydelen som skulle rives til fordel for motorvei, men som nå er Trondheims stolthet med gang- og sykkelstier, fortauskafeer, felleshage og verdens eneste sykkelheis. Fra Bakklandet passerer vi Innherredsveien, den tidligere innfartsveien fra øst, som etter press fra beboerne i området nå er omgjort til miljøgate. Turen ender på Svartlamon, området som var bestemt revet, men som takket være befolkningas protester nå er en levende økologisk forsøksbydel med blant annet gratisbutikk, sykkelverksted og stadig flere selvbyggerhus med fokus på gjenbruk og energisparing.

Dagen og byvandringen avsluttes med gratis middag på Taqueros ca. 18.00.

Praktisk

Hvem er det for: Seminaret er gratis og åpent for alle. Studenter er målgruppen, men andre kan delta. Førstemann til mølla! Meld deg på i skjemaet nederst.

Tid: Lørdag 15. september kl. 10 til ca. 15.30 på NTNU. Seminaret fortsetter med vandring i Trondheim for å se på miljøløsninger og avsluttes med gratis middag på Taqueros i Mellomveien 4 ca. 18.00.

Sted: Seminaret finner sted på Gamle elektro (Elektrobygget), Gløshaugen, NTNU, Trondheim
Kart

Veibeskrivelse:
1. Start foran hovedbygget på Gløshaugen (gammelt bygg).
2. Gå til høyre rundt hovedbygget (høyre når du står med ansiktet vendt mot bygget).
3. Følg veien og gå slik at du får en stor plen på din venstre side og et bygg på din høyre (du vil også gå forbi et lokomotiv, dette vil stå på din høyre side).
4. Når plenen tar slutt vrir du deg 90 grader mot høyre. Da ser du rett på hovedinngangen til elbygget. Elbygget er et stort bygg med store deler av tak+vegger av glass, noe som skiller det fra resten av Gløshaugen.

Servering: Det serveres gratis lunsj på seminaret lørdag. Det er også gratis middag som avslutning på dagen. Her er det begrenset med plasser. Søndag serveres det lunsj. Se mer informasjon om samlingen søndag under.

Reise: Medlemmer i studentlag i Natur og Ungdom og Naturvernforbundet kan få reisen dekket av sitt studentlag.

Er du ikke medlem i Natur og Ungdom eller Naturvernforbundet?
Natur og Ungdom
Naturvernforbundet

Studentmedlemmer i Natur og Ungdom eller Naturvernforbundet som ikke har et eget studentlag kan søke om å få dekket reise opptil 2000,- per reise. Ta kontakt med Audun Randen Johnson: arj@naturvernforbundet.no

Fellesreise: Studentlagene oppfordres til å koordinere reise fra sitt studiested. Ta kontakt med ditt studentlag. Se mer informasjon her: https://nu.no/student/

Flere studenter reiser sammen fra Oslo fredag 14. september. Ta kontakt med leder i Naturvernstudentene på UiO Aurora Kobernus hvis du vil være med på det.
E-post: aurorakobernus@gmail.com
Telefon: + 47 94 42 93 40

Overnatting: Vi oppfordrer til overnatting privat i Trondheim, men har også booket rom på Pensjonat Jarlen som dekkes. Pensjonat Jarlen ligger i Kongens gate 40. Trenger du overnatting, registrerer du det når du melder deg på.

Ta hele helgen i Trondheim – samling fredag og søndag

Samling fredag kveld
Fredag kveld blir det en sosial møteplass på Stammen cafe i Kongens gate 55 fra ca. kl. 18 for de som kommer da. Det er også kulturnatt i Trondheim denne dagen.

Samling søndag
Lær mer om hvordan kjempe for miljøet der du bor og studerer. Samlingen er åpen for alle.

Program:
– Suksesshistorier fra studentlag

– Klimasøksmål Arktis
Hvordan kan studenter være med å bidra til oppmerksomhet om oljeboring i nord?

– Hvordan kan studentlagene bli større og sterkere og komplementære til Natur og Ungdom og Naturvernforbundets lokallag?

Tid: Søndag kl. 10-14. Det serveres lunsj.

Sted: Rom R92 og R93 i Realfagsbygget på Gløshaugen
Kart

Veibeskrivelse:
1. Start foran hovedbygget på Gløshaugen (gammelt bygg).
4. Når plenen tar slutt og el.bygg-inngangen er på din høyre side, skrår du så vidt mot høyre slik a du holder deg på veien, med elbygget på din høyre side.
5.  Fortsett rett frem til du står på trappen til realfagsbygget (NB! over døren står det kjemiblokkene).

Påmelding

Fyll ut skjemaet under for å melde deg på. NB. Middagen lørdag kveld er nå full, men det er mulig å sette seg på venteliste.

Laster inn …