Miljøfilm: När skogen tystnar + Albatross

Naturvernforbundet og Cinemateket inviterer til norgespremiere for När skogen tystnar fredag 1. juni 2018 kl 20.00! Filmskaper Victor Daggberg kommer for å presentere filmen og bidra i samtale etter visning. Premierefesten åpner med gratis visning av plastdokumentaren Albatross kl. 18.00.

«Villmark» er et begrep skapt av mennesker, om naturområder som er vanskelig tilgjengelig og stort sett uberørt av menneskehetens massive ressursutnyttelse. Jordas avsidesliggende områder, hvor naturen fortsatt går sin uforstyrrede gang, blir stadig mindre. Med stadig mer effektive maskiner til vegbygging og hogst blir gammel skog fort historie. Og med tømmeret forsvinner biologisk rikdom og mangfold. En annen type stillhet senker seg.

Den svenske eventyreren Marcus Aspsjö har lagt ut på reise for å finne ut hvordan det står til med villmarken, og hva den egentlig betyr for oss mennesker. Marcus står 300 mil på en SUP (Stand Up Paddleboard) ned Yukonfloden i Alaska, en av klodens siste, store villmarker, og intervjuer mennesker som står på for å bevare den mest urørte naturen i Sverige. Filmen När skogen tystnar følger Marcus på reisen og dannelsen av hans personlige oppfatning om hvordan urørt natur og skog er viktig for oss mennesker. Resultatet er en ærlig dokumentar om den faktiske situasjonen for svensk skog og villmark.

Historien er subjektiv og tar for seg tilstanden i Sverige, men lignende historier kan fortelles fra hvor som helst i verden, også Norge.

När skogen tystnar er produsert av Three Piece Media Production i samarbeid med Verdens naturfond (WWF), Sunread Sweden, Kajaktiv og Bergans of Norway.

Billettpriser När skogen tystnar: 150 / 100 (rabattert for medlemmer av Naturvernforbundet og Cinemateket) :