Vi har fått Trøndelag SV sin miljøpris

Naturvernforbundet i Trøndelag har fått prisen for arbeidet med Den store klesbyttedagen.

Fylkesordførerkandidat for SV, Rakel Skårslette Trondal takker leder i Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker for det viktige engasjementet rundt klesbyttedagen.Unni Raaen Nysæther

Vi er kjempeglade for å få Trøndelag SV sin miljøpris! Det er fint å få en sånn oppmuntring når naturverdiene vi kjemper for å bevare i stadig større grad blir utnyttet og ødelagt, til tross for at vi vet at de er livsnødvendige for alt liv på jorda, inkludert oss mennesker.

Åtti prosent av befolkninga i Norge sier at de har for mye klær samtidig som mange selvfølgelig synes det er spennende med noe nytt. Da er muligheten for å bytte klær et glimrende konsept. Det er på ingen måte kjedelig å være naturverner, tvert imot gir det stor glede å ha klær med historie som vi kanskje også setter vårt eget preg på gjennom å reparere og pynte for å bruke plaggene lengst mulig.

Når vi bytter istedenfor å kjøpe nytt sparer vi enorme mengder med vann, kjemikalier og CO2 i produksjon og transport. Produksjonen av én t-skjorte, krever tusenvis av liter vann og åtte prosent av klimagassene kommer fra tekstilindustrien. Samtidig må vi huske på at billige klær betales av billig arbeidskraft i den tredje verden.

For oss i Naturvernforbundet er det viktig å gjøre det lettere å ta miljøvennlige valg i hverdagen. At SV gir oss miljøprisen er gledelig og sier kanskje også noe om at klesbytting er et bra tiltak i ei tid der mange sliter økonomisk.

På toppen av kransekaka har klesbyttedagen blitt en sosial og hyggelig dag med mulighet for å treffe kjentfolk, kose seg med kaffe og kake, få hjelp av damene i Husflidslaget til å reparere ødelagte klær og få vandre rundt i de nydelige stuene i den gamle prestegården. Det er viktig å si at vi ikke kunne gjennomført denne dagen uten Unni Raaen Nysæther på Stjørdal museum Værnes og Museets venner, så her på Stjørdal fortjener de prisen like mye som oss.

Foto: Unni Raaen Nysæther

Les hva StjørdalsNytt skriver: