Orkideene blomstrer på Kongrosletta

Mange møtte frem i vått vær for å bli med på tur inn i Stjørdals nye naturreservat.

Takk til alle som deltok på Naturgledetur til Kongrosletta søndag 17. juli! Vår guide og kjentmann Arne Moksnes måtte dessverre melde avbud i siste liten, men fikk fortalt litt om naturreservatet før han forlot oss. Takket være hyggelige, observante og kunnskapsrike deltagere fikk vi likevel en flott og innholdsrik tur i regnet.

Til sammen var vi 23 stykker, både store og små, selv om storingene var i overveldende flertall. Vi så sju ulike orkidé-arter: flekkmarihånd, engmarihånd, nattfiol, småtveblad, stortveblad, brudespore og kvitkurle. Kjell Lundemo fra Naturvernforbundet snakket litt om medisinplanter.

Da vi satt på en liten topp og spiste nistepakkene våre, kunne Per Inge Værnesbranden fra Birdlife informere oss om at det var en fiskeørn som fløy forbi. Det var en stor opplevelse for mange av oss.

På veien tilbake gikk vi innom en gammel setervoll der vegetasjonen naturlig nok var annerledes enn oppe på myrene.

Undertegnede hadde lovet at vi skulle servere sjokolade, og hadde kjøpt inn store mengder og puttet i sekken, men det husket hun ikke før hun var hjemme igjen… Hun beklager til alle sammen. Heldigvis ser det ut som om det går bra med Arne og heldigvis blir det flere turer med og uten sjokolade. Takk for en kjempefin og lærerik tur med mange nye bekjentskaper!

Hilsen fra Kongrosletta,
Anne Marit Ligaard, leder av Naturvernforbundet i Stjørdal og Meråker

Anne Marit Ligaard og styremedlem Kjell Lundemo. Foto: Morten Harper.

Stjørdals-Nytt skrev denne forhånsdsomtalen av turen: «Tar med seg publikum i helt nytt naturreservat«.