Sosial humlesafari med Tor Bollingmo i den rike blomsterenga i Beitlandet

Stor takk til alle 50 deltagere for en mangfoldig, hyggelig og lærerik ettermiddag i et unikt kulturlandskap i full blomst!

Humler i kvitbladtistelAnne Marit Ligaard

Det var god stemning med kaffe og kaker, småprat og musikk i vakre omgivelser den 5. juli 2023, da omtrent 50 store og noen små var samlet i Heidi Beitlands nybygde natarium på gården Beitlandet i Forradalen på Stjørdal. Et natarium er et sted hvor man kan observere naturen og her var det god utsikt over slåtteenger, skog og fjell, ja Fonnfjellet, Røsshaugen, Vålåkleppen og Skarvan lå som perler på ei snor mot horisonten.

Omtrent 50 deltagereAnne Marit Ligaard
Omtrent 50 deltagere

Heidi fortalte litt om gården og gårdsdrifta 300 m.o.h., langt unna byens kjas og støy. Her har det vært kontinuerlig drift siden 1500-tallet. Ragne Beitland framførte visa hun synger for geitene sine til stor begeistring for folket.

Heidi og Ragne BeitlandAnne Marit Ligaard
Heidi og Ragne Beitland
Tor Bollingmo i BeitlandetAnne Marit Ligaard
Tor Bollingmo i natariumet i Beitlandet

Humleekspert Tor Bollingmo oss en særdeles pedagogisk og humoristisk innføring i humlas livssyklus og hva som skjer når blomster blir pollinerte. Vi fikk i oppgave å kartlegge 27 blomster, 6 humler og 7 andre insekter noe som slettes ikke var umulig å få til i slåtteengene som var i full blomst med yrende summing. Og for en opplevelse å få gå ut i enga som var full av nattfioler, marihender, kløver, engkailler, blåkoller, harerug, prestekrager, rødknapper og alt annet du kan drømme om.

Blomsterenga i BeitlandetAnne Marit Ligarrd
Blomsterenga i Beitlandet

Tor viste oss hvordan vi kan holde i en humle, se om det er ei jente eller en gutt, kjenne ‘motoren’ i dyret og bestemme hvilken art det er. Vi så blant annet trehumler, markhumler, åkerhumler, jordhumler, lynghumler,tyvhumler og steinhumler, og til manges store forundring var det mulig å se forskjell på de ulike artene!

HumleAnne Marit Ligaard
Folk ser på humlerAnne Marit Ligaard
Folk ser på humler
Humler på KvitbladtistelAnne Marit Ligaard
Humler på Kvitbladtistel
Humle på rødknappAnne Marit Ligaard
Humle på rødknapp
Folk ser på blomster og bierAnne Marit Ligaard
Folk ser på blomster og bier
Tor med damerAnne Marit Ligaard
Tor med damer
Sosialt liv på BeitlandetAnne Marit Ligaard
Sosialt liv på Beitlandet
Emil Beitland avslutter med sang Anne Marit Ligaard
Emil Beitland avslutter med sang

Etter at vi hadde gjort nye oppdagelser og kost oss lenge og vel i blomsterenga, fortsatte det sosiale livet rundt og inne i huset og det offisielle programmet ble avsluttet med musikk og sang fra Emil Beitland.

Utvalgte bilder fra blomsterenga:

SunnivaAnne Marit Ligaard
Sunniva