Stor skaderisiko ved rømming fra lakseoppdrettsanlegg

Naturvernforbundet anmelder hendelsen

PerHaraldOlsen

Store mengder syk fisk rømte i mai i år fra lakseoppdrettsanlegget til Lerøy Seafood, på Reitholmen, Hitra. Naturvernforbundet mener at omfanget og skaderisikoen ved rømmingen er så stor at konsekvensen bør bli en straffesak. Vi har derfor anmeldt hendelsen.

Aktsomhetsplikt

Sentralt i vår vurdering om at rømmingen kan være et straffbart forhold er oppdrettsaktørenes generelle aktsomhetsplikt. I utgangspunktet skal konsesjonseierne gjøre det de kan for å unngå rømming. Når en merd i tillegg har mye syk fisk og er spesielt båndlagt forventer vi at det tas ekstra forhåndsregler fra konsesjonshaver. Målet er alltid å forebygge, og hvis nødvendig fange opp, uønskede hendelser og sikre at de ikke får alvorlig negativ konsekvens. Dette har åpenbart ikke fungert her.

Naturvernforbundet mener at rømmingen av store mengder syk fisk viser grovt brudd på Lerøys aktsomhetsplikt.

Stort miljøskadepotensial

Rømmingen vil påvirke villaks- og sjøørretbestanden i området negativt med spredning av lakselus og sykdom, og for laksen videre genetisk innkryssing. Hendelsen burde ha vært forebygget.

Anmeldelsen

Les hele anmeldelsen her: