Våre skoger trenger mer enn frivillig vern

Ordinære verneprosesser nødvendig i skogvernet

skogAG Solem

Ved hjelp av frivillig vern har det blitt vernet mange verdifulle områder. Ordningen har også bidratt til å skape et bedre forhold mellom skogeiere og miljøforvaltning. Naturvernforbundet mener at dette vernet bør fortsette, men at det ikke er tilstrekkelig.

Høringsuttalelse forslag til frivillig vern

Statsforvalteren i Trøndelag la i april forslag til frivillig vern av 19 skogsområder ut på høring. I Naturvernforbundets høringsuttalelse påpekes også viktigheten av ordinære verneprosesser. Uten slike, som ikke forutsetter grunneiersamtykke, er det fare for å miste flere av de mest verdifulle områdene. Spesielt mener vi at høyproduktiv skog i lavlandet, og skog på statsgrunn og i statsallmenninger må prioriteres, også der rettighetshavere motsetter seg vern. Naturvernforbundet vil også arbeide for at det ikke skal gis erstatning for statseid grunn, slik at større ressurser blir tilgjengelig for vern av private skoger.

Viktig med ordinære verneprosesser

Naturvernforbundet ser fram til vern av de områdene som nå er aktuelle for frivillig vern, men presiserer at dette ikke er nok. Det er svært viktig at arbeidet med skogvern fortsetter, og at også vern som ikke forutsetter at grunneierne er enige prioriteres.

Høringsuttalelse

Du kan lese vårt høringsinnspill her: