• Vestfold

Foto: Hans Ivar Nesse

Klimakutt lokalt

Vi står i fare for å vippe klimaet over i en tilstand som gjør det ulevelig for oss. Vestfold kan ta dette på alvor og bli et foregangsfylke som viser at miljøvennlige samfunn kan være gode å leve i. Lokalsamfunn i flere europeiske land har allerede kuttet utslippene kraftig.

Klimaforskernes konklusjoner står fast, selv om milliardindustri innen olje, kull og stål bruker store beløp på å så tvil og motarbeide tiltak for redusert energibruk. De menneskeskapte klimaendringene går langt raskere enn klimapanelet tidligere trodde, og mye tyder på at deres mest pessimistiske scenario blir oppfylt eller overoppfylt. Innen år 2100 kan den globale gjennomsnittstemperaturen ha steget 5 – 6 grader dersom vi ikke kutter utslippene svært raskt. Konsekvensene av en slik temperaturstigning kan være vanskelig å forestille seg. Voldsomt og uforutsigbart vær, mangel på mat og reint vann og langt større fare for krig er trolige konsekvenser av en slik temperaturendring.

Når alvoret er så stort, er det kjekt å vite at det er enkelt å kutte utslippene og starte en ny utvikling. Svenske Växjöhar kuttet utslippene av klimagasser med 35 %, danske Samsö er 100 % selvforsynt med fornybar energi. I den tyske byen Freiburg er det nå færre som kjører bil enn i 1982 og i sveitsiske Schaffhausen er hele sentrum stengt for biltrafikk etter en folkeavstemning. Dette er moderne, attraktive kommuner og byer, og de er langt fra de eneste gode eksemplene.

Vi arbeider for å vise fram de gode eksemplene slik at kommunene i Vestfold innen år 2020 kan kutte utslippene med minst 40 % (i forhold til nivået i 1990), og innen 2050 bortimot 100 %.

L1250127

Velkommen til slåttekurs!

19.05.2017

På slåttekurset lærer du å lage og ta vare på en artsrik blomstereng hvor hundrevis av arter trives. Kurset, som passer for folk i alle aldre, avsluttes med friluftskonsert. Bli med på slåttekurs i Færder nasjonalpark, 1. juli!

DSCN1412
Vil du bidra?

Velkommen til årsmøte!

19.04.2017

Vil du ta et lite tak for miljøet? Kom på årsmøte i Naturvernforbundet i Vestfold og fortell hva du tror du kan bidra med. Vi trenger et mangfold av folk med forskjellige evner!

Vardebrenning mot olje, Rørestrand 11
Vardebrenning mot olje

Stille markering av verdivalg ved varden lørdag kveld

12.03.2017

15 små og store møtte opp på Rørestrand i Horten lørdag kveld for å markere at det er fare på ferde. Hvis regjering og Storting går inn for oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja, står det om livet for verdens største torskestamme. Mer olje er dessuten det siste vi trenger for å berge klimaet.

Bilde fra nettsida til Naturvernforbundet
Oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

Inviterer til vardebrenning mot olje 11. mars

07.03.2017

11. mars inviterer Natur og Ungdom og Naturvernforbundet til vardebrenning for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja på Rørestrand i Horten. Nå håper Ingebjørg Thorkildsen og Ann Norderhaug at alle som støtter saken blir med på arrangementet.