• Vestfold

Foto: Hans Ivar Nesse

Klimakutt lokalt

Vi står i fare for å vippe klimaet over i en tilstand som gjør det ulevelig for oss. Vestfold kan ta dette på alvor og bli et foregangsfylke som viser at miljøvennlige samfunn kan være gode å leve i. Lokalsamfunn i flere europeiske land har allerede kuttet utslippene kraftig.

Klimaforskernes konklusjoner står fast, selv om milliardindustri innen olje, kull og stål bruker store beløp på å så tvil og motarbeide tiltak for redusert energibruk. De menneskeskapte klimaendringene går langt raskere enn klimapanelet tidligere trodde, og mye tyder på at deres mest pessimistiske scenario blir oppfylt eller overoppfylt. Innen år 2100 kan den globale gjennomsnittstemperaturen ha steget 5 – 6 grader dersom vi ikke kutter utslippene svært raskt. Konsekvensene av en slik temperaturstigning kan være vanskelig å forestille seg. Voldsomt og uforutsigbart vær, mangel på mat og reint vann og langt større fare for krig er trolige konsekvenser av en slik temperaturendring.

Når alvoret er så stort, er det kjekt å vite at det er enkelt å kutte utslippene og starte en ny utvikling. Svenske Växjöhar kuttet utslippene av klimagasser med 35 %, danske Samsö er 100 % selvforsynt med fornybar energi. I den tyske byen Freiburg er det nå færre som kjører bil enn i 1982 og i sveitsiske Schaffhausen er hele sentrum stengt for biltrafikk etter en folkeavstemning. Dette er moderne, attraktive kommuner og byer, og de er langt fra de eneste gode eksemplene.

Vi arbeider for å vise fram de gode eksemplene slik at kommunene i Vestfold innen år 2020 kan kutte utslippene med minst 40 % (i forhold til nivået i 1990), og innen 2050 bortimot 100 %.

Artikkelen ble sist oppdatert: 20.03.2013

Nøtterøyveien mot Kanalen 2
Bypakke Tønsberg

Rask og miljøvennlig transport i Tønsbergdistriktet!

02.02.2017 | Sist oppdatert: 31.01.2017

Satsing på miljøvennlig transport kan løse trafikkproblemene i Tønsbergdistriktet til en mye lavere pris enn bygging av nye store veier. Kollektiv, sykkel og gange kan styrke sentrumshandelen mer enn biltrafikk er i stand til. Naturvernforbundet i Vestfold og Jordvern Vestfold lanserer her sin alternative plan til Bypakke Tønsberg.

Karikatur, Anders Kaardahl,red

Eventyret om de tre ordførerne som ville gjøre kommunene sine moderne

19.08.2016 | Sist oppdatert: 19.08.2016

Det var en gang tre ordførere som gjerne ville at folk skulle trives i kommunene deres. Den ene het Per, den andre Pål, og den tredje het Espen Askeladd. På den tiden gikk det ut et bud fra kongen om at den ordføreren som klarte å lage den mest moderne kommunen skulle vinne kongsdattera og halve kongeriket attpå. Ordførerne ga seg straks i kast med oppgavene, for de ville gjerne vinne.

Schaffhausen 1,redusert
Klimavern i praksis

Bussbytte uten ventetid

11.07.2016 | Sist oppdatert: 11.07.2016

I den sveitsiske småbyen Schaffhausen slipper man å vente når man skal bytte buss. Alle rutene møtes hvert tiende minutt utenfor jernbanestasjonen. Innbyggerne i Schaffhausen bruker bussen mye mer enn i de fleste andre småbyer i verden, og sentrum er levende og fritt for biltrafikk.

Lek i fjæra, red2

Opprydding i Sandefjordsfjorden

04.07.2016 | Sist oppdatert: 04.07.2016

Naturvernforbundet i Sandefjord er glad for at kommunen skal dekke til forurensede sedimenter i fjorden, men peker på en rekke kilder til ny forurensning av fjorden.