• Vestfold

Tap av ville planter og pollinatorer

Sommer og sol, blomster og summing av bier. Men summingen er ikke like sterk som den var før. Pollinerende insekter er på tilbakegang. I Norge står hele 66 av våre 207 villbiearter på listen over truete arter.

At humler og andre pollinatorer som sommerfugler og biller forsvinner, skaper problemer for mange ville planter. Men også for jordbruket er det en meget alvorlig utvikling. Man regner med at 75 % av matproduksjonen i verden er avhengig av pollinatorer. Naturvernforbundet jobber derfor for at myndighetene skal iverksette tiltak som forhindrer tap av pollinatorer. Vi ønsker bl.a. at det skal bli enklere og lønnsomt for bøndene å ta vare på kulturlandskapet. Men du kan også gjøre en innsats! Du kan for eksempel plante humlevennlige blomster i haven eller lage en egen liten blomstereng. Hvis du søker på «Hjelp humler og andre pollinatorer» på Naturvernforbundets hjemmeside, (htpps://naturvernforbundet.no )  finner du gode tips til hva du kan gjøre. Også på NIBIOs hjemmeside kan du få tips om gode tiltak.

Når sommeren er solfylt og varm kan en bolle med vann i hagen ha avgjørende betydning for insektene. Også for fugler, ekorn, pinnsvin og mange andre organismer er tilgangen til vann viktig. Et fuglebad eller en liten dam kan bli et estetisk fint innslag i hagen, men for mange av dyrene går det også bra med vann i en bolle. For å hjelpe insektene å drikke uten å drukne kan man legge steiner i vannet.

Tap av natur, klimaendringene og behovet for mer mat i verden er de største problemene verden nå står overfor. Det trengs mange og omfattende tiltak for å motvirke en uheldig utvikling. Naturvernforbundet jobber derfor for at myndighetene skal ta de riktige og store grepene. Men mange bekker små hjelper også. Når det er sommer og fint vær er det kanskje lettere å bidra i kampen mot klimaforandringene ved å sykle i stedet for å bruke bilen. Kanskje kan du også benytte tog i stedet for fly når du skal på ferie? Under pandemien lærte vi oss å leve litt langsommere, og det er kanskje ikke så dumt å gjøre, også når man har ferie?

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2022

Karikatur, Anders Kaardahl,red

Eventyret om de tre ordførerne som ville gjøre kommunene sine moderne

19.08.2016 | Sist oppdatert: 19.08.2016

Det var en gang tre ordførere som gjerne ville at folk skulle trives i kommunene deres. Den ene het Per, den andre Pål, og den tredje het Espen Askeladd. På den tiden gikk det ut et bud fra kongen om at den ordføreren som klarte å lage den mest moderne kommunen skulle vinne kongsdattera og halve kongeriket attpå. Ordførerne ga seg straks i kast med oppgavene, for de ville gjerne vinne.

Schaffhausen 1,redusert
Klimavern i praksis

Bussbytte uten ventetid

11.07.2016 | Sist oppdatert: 11.07.2016

I den sveitsiske småbyen Schaffhausen slipper man å vente når man skal bytte buss. Alle rutene møtes hvert tiende minutt utenfor jernbanestasjonen. Innbyggerne i Schaffhausen bruker bussen mye mer enn i de fleste andre småbyer i verden, og sentrum er levende og fritt for biltrafikk.

Lek i fjæra, red2

Opprydding i Sandefjordsfjorden

04.07.2016 | Sist oppdatert: 04.07.2016

Naturvernforbundet i Sandefjord er glad for at kommunen skal dekke til forurensede sedimenter i fjorden, men peker på en rekke kilder til ny forurensning av fjorden.