• Vestfold

Tap av ville planter og pollinatorer

Sommer og sol, blomster og summing av bier. Men summingen er ikke like sterk som den var før. Pollinerende insekter er på tilbakegang. I Norge står hele 66 av våre 207 villbiearter på listen over truete arter.

At humler og andre pollinatorer som sommerfugler og biller forsvinner, skaper problemer for mange ville planter. Men også for jordbruket er det en meget alvorlig utvikling. Man regner med at 75 % av matproduksjonen i verden er avhengig av pollinatorer. Naturvernforbundet jobber derfor for at myndighetene skal iverksette tiltak som forhindrer tap av pollinatorer. Vi ønsker bl.a. at det skal bli enklere og lønnsomt for bøndene å ta vare på kulturlandskapet. Men du kan også gjøre en innsats! Du kan for eksempel plante humlevennlige blomster i haven eller lage en egen liten blomstereng. Hvis du søker på «Hjelp humler og andre pollinatorer» på Naturvernforbundets hjemmeside, (htpps://naturvernforbundet.no )  finner du gode tips til hva du kan gjøre. Også på NIBIOs hjemmeside kan du få tips om gode tiltak.

Når sommeren er solfylt og varm kan en bolle med vann i hagen ha avgjørende betydning for insektene. Også for fugler, ekorn, pinnsvin og mange andre organismer er tilgangen til vann viktig. Et fuglebad eller en liten dam kan bli et estetisk fint innslag i hagen, men for mange av dyrene går det også bra med vann i en bolle. For å hjelpe insektene å drikke uten å drukne kan man legge steiner i vannet.

Tap av natur, klimaendringene og behovet for mer mat i verden er de største problemene verden nå står overfor. Det trengs mange og omfattende tiltak for å motvirke en uheldig utvikling. Naturvernforbundet jobber derfor for at myndighetene skal ta de riktige og store grepene. Men mange bekker små hjelper også. Når det er sommer og fint vær er det kanskje lettere å bidra i kampen mot klimaforandringene ved å sykle i stedet for å bruke bilen. Kanskje kan du også benytte tog i stedet for fly når du skal på ferie? Under pandemien lærte vi oss å leve litt langsommere, og det er kanskje ikke så dumt å gjøre, også når man har ferie?

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2022

Datalager - "Project Vestfold"

Påklager vedtak i Sandefjord kommune på grunn av sviktende lokalklimatiske konsekvensanalyser

13.07.2018 | Sist oppdatert: 15.07.2018

Kommunestyret i Sandefjord vedtok den 21. juni en reguleringsplan som legger til rette for bygging av et datalager på Stokkemyra. Vedtaket er gjort på sviktende grunnlag og Naturvernforbundet i Sandefjord har påklaget vedtaket. -De lokalklimatiske konsekvensene er utredet på grunnlag av feilaktige opplysninger fra Statkraft, sier lokallagets leder.

Risøybukta, foto Anders Mæland

Restaurer Risøybukta, ikke ødelegg den!

12.07.2018 | Sist oppdatert: 12.07.2018

Det er startet arbeid med reguleringsplan for Risøybukta for å legge til rette for boliger og kyststi. Naturvernforbundet frykter at fuglelivet i strandsonen skal bli utsatt for enda mer forstyrrelse og foreslår at kommunen restaurerer bukta i stedet for å ødelegge den. Lokallaget har levert en høringsuttalelse til kommunen og oppfordrer alle til å engasjere seg i saken.