Møreaksen og utfylling i Grandfjæra
Kommunen og Statens vegvesen planlegger en ny bydel like ved fergekaia. Store mengder tunellstein skal fylles ut i sjøen.
I tillegg til arealplanen, som kommunen må godkjenne, må Statsforvalteren gi tillatelse etter forurensningsloven før steinen kan tippes i sjøen.
Da Stortinget behandlet den nasjonale transportplanen i juni, ble det avklart at en eventuell Møreakse ligger langt fram i tid.
Det er utrolig at vegvesenet har et slikt hastverk at de vil Statsforvalteren skal godkjenne utfyllingen før kommunestyret har vedtatt områdeplanen.
I brev til Statsforvalteren rår Naturvernforbundet til at søknaden blir sendt tilbake til Statens vegvesen. De kan vente til områdeplanen for Grandfjæra vest er ferdig. Etter det er det heller ikke hast.
Før utfylling må muddermasser på sjøbunnen fjernes. I det øverste laget er det miljøgifter.
For å unngå spredning av både partikler, miljøgifter, plast og annet avfall ved mudring og utfylling, rår Naturvernforbundet til at det først bygges en steinvoll. Da kan utfyllingen skje i et mest mulig lukket sjøområde for å unngå spredning av miljøgifter og annet avfall. Brevet er lagt inn nederst på siden.