Ny E39 mellom Hjelset og Lønset
Naturvernforbundet har sendt brev til Statens vegvesen med både spørsmål og tanker om avbøtende tiltak og om vegetasjonen langs vegen.
Vi kommenterer at det er brukt matjord i vegkanter og midtrabatter. Det beste for naturmangfoldet er mager sand/grusjord, og at det ikke blir slått mer enn en gang i året. Vi ønsker tilbakemelding på hvilken vegetasjon vegvesenet ser for seg langs nyvegen.
De fremmede artene parkslirekne og lupiner er observert i vegskråninger. Vi minner om nasjonale retningslinjer og artikler på vegvesenet sine nettsider om fremmede arter og om risikovurdering og spredning.
Den krysser flere vassdrag. For livet i disse vil det være positivt med kantvegetasjon.
Under vegen er det bygd kulverter som også er vandringsvegen for oter. Det er ikke tilrettelagt for oteren i vassdrag slik som tilrådd i Statens vegvesen sin håndbok om veg og dyreliv.
I brevet ber vi om informasjon om hvilke områder som er brukt til overskuddsmasser og om massedeponiene er godkjente etter plan- og bygningsloven.
Flere bygninger måtte bort. Planen var at utvalgte bygninger skulle brukes til øvelse av brannvesenet. Resten skulle det lages miljøsaneringsplaner for med detaljert oversikt over material i bygningene slik at miljøfarlige materialer ikke ble spredde, men levert til godkjente mottak. I brevet spør vi om resultatet.
Brevet er lagt inn nederst på siden.