Naturvernforbundet i Troms representert på landsmøte 2024!
– for å fortsette kampen med å kjempe for naturen
Denne gang ble landsmøtet holdt på flotte Scandic Lerkendal i Trondheim 8-10 november hvor 150 delegater fra 70 forskjellige lag var samlet for å bestemme organisasjonens plan for hvordan Norge kan møte natur- og klimakrisen. Naturvernforbundet i Troms reiste ned med seks delegater og fylkessekretær som observatør. Vi gratulerer også Truls Gulowsen med et nytt lederverv i Naturvernforbundet!
– Vi må stanse naturtapet og få til kraftige, raske og rettferdige kutt i klimautslippene. For å få til det skal vi fortsette å bygge Naturvernforbundet til en bred folkebevegelse, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Hvem representerte Troms som delegater?
- Anne-Lise Mortensen, landsstyrerepresentant
- Per Inge Guneriussen, fylkeslaget
- Anne Nesbakken, fylkeslaget
- Christine Myrseth, fylkeslaget
- Marius Rølland, Tromsø & omegn
- Nina Storm, Nordreisa
- Kristin Dahl, fylkessekretær, observatør
Midt-Troms fikk ikke anledning til å stille med delegat på landsmøtet ettersom laget er nyoppstartet fra våren 2024 – i 2026 er dem med!
Prinsipprogrammet – oppdrett og Naturvernforbundets energipolitikk
Troms sendte inn endringsforslag til prinsipprogrammet etter flere møter innad i fylkesstyret – det gjaldt særlig angående oppdrett og energi, samt ett par redaksjonelle endringer. Disse to særdeles viktige og store temaene, oppdrett og energi, la opp til engasjerte og lange debatter og samtaler under landsmøtet. Troms kjempet hardt for formuleringen: «Kor miljøvenleg lukka anlegg er, må vurderast ut ifrå teknologi og lokalitet»
Om oppdrett mener Naturvernforbundet at:
«Oppdrett må skje i lukka anlegg utan ureining, rømming og sjukdomsspreiing og på ressursar som ikkje skadar naturmangfald. Ytterligare auke av produksjon skal ikkje tillatast. Kor miljøvenleg lukka anlegg er, må vurderast ut ifrå teknologi og lokalitet. Landbaserte anlegg kan ikkje tillatast om dei medfører nedbygging av natur eller matjord. Torskeoppdrett utgjer ein uakseptabel risiko for villtorskstammen og skal ikkje tillatast.«
Vindkraft
Om vindkraft mener Naturvernforbundet at:
«Naturøydeleggande vindindustri må stansast. Utbygging må avgrensast til mindre anlegg, i industrialiserte område. Slike anlegg må bli bygd utan å skade naturmangfaldet og bli sikra mot å spreie forureining. Havvind vil auke presset på havet, som allereie er påverka av næringsverksemd, forureining og klimaendringar. Naturvernforbundet krev særleg varsemd og meiner at ei sterk føre-varhaldning må rå.»
Kjernekraft – en absolutt siste utvei
Om kjernekraft mener Naturvernforbundet at:
«Hvis kjernekraft blir nødvendig for å oppnå full dekarbonisering i Norge, må Staten kunne garantere for at teknologi og utførelse holdes til høyeste sikkerhetsstandard, og at en løsning for permanent lagring av avfall er påbegynt. Dagens eksisterende forskningsavfall skal sikres forsvarlig inntil et slikt lager er ferdig. Norge må også fortsette å utvikle sin høye kompetanse innen atomsikkerhet, og å bidra til trygghet internasjonalt.Det må sikrast ei forsvarleg mellomlagring av det norske atomavfallet medan det blir førebudd ei permanent lagring i Noreg.»
Både Naturvernforbundet og jeg har stått tydelig imot kjernekraft i mange år, og det gjør vi fortsatt. På kort sikt representerer kjernekraft en avsporing av energidebatten, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
– Landsmøtet har nå imidlertid vedtatt, med knapt flertall, at dersom kjernekraft en dag skulle vise seg absolutt nødvendig for å oppnå full dekarbonisering i Norge, så må utviklingen av dette skje med de strengeste krav til sikkerhet og ansvar. Men det er viktig å understreke at vi fortsatt anser eventuell kjernekraft som en absolutt siste utvei, sier Gulowsen. (Les heleTruls sine uttalelser her)
Naturvernforbundets energipolitikk i sin helhet
Kjernekraft er bare en svært liten del av energipolitikken Naturvernforbundet har vedtatt. Les resten her:
Naturvernforbundet meiner at:
- Ramma for ny krafttilgang blir sett av moglegheitene innan frigjering av kraft frå andre sektorar, opprusting av eksisterande anlegg og sol- og vindkraft på allereie utbygde areal.
- Modernisering av bygg må gjerast med høg energistandard, slik at energibehovet i sektoren kan halverast fram mot 2050. Ein kombinasjon av reguleringar, informasjonstiltak, finansiering og tilskot må på plass for å utløyse potensialet.
- Vi må prioritere lokal energiproduksjon frå varmepumper, bergvarme, biogass og solenergi, saman med ein berekraftig bruk av bioenergi og utnytting av spillvarme.
- Industri og næringar som skal vere med oss etter 2050, må prioriterast med tilgang på kraft.
- Overføringsnett til andre land skal ha som mål å bidra til meir effektiv og fornybar energibruk, ikkje omfattande eksport av straum.
- Norsk olje- og gassverksemd må trappast ned og gradvis fasast ut, ved at det ikkje blir opna for leiting og utvinning av olje og gass i nye område og med ein utfasingsplan som sikrar ei rettferdig omstilling til berekraftige næringar. Olje- og gassindustrien må sjølv finne løysingar på utsleppsutfordringane sine utan elektrifisering frå land.
- Grønt hydrogen, ammoniakk og e-fuel kan produserast i periodar med overskot, men gjev svært store energitap i omforming og vil berre kunne brukast i avgrensa omfang som klimatiltak.
- Karbonfangst og -lagring (CCS) tek oss ikkje til nullutslepp og er i tillegg svært energikrevjande. CCS kan brukast der reelle nullutsleppsalternativ ikkje finst.
- Alle nye bygg og infrastruktur må tilpassast eit nullutsleppssamfunn med redusert energibehov og utslepp frå anlegg og materialar.
- Transport må flyttast frå veg til sjø og bane. Det må ikkje byggjast nye motorvegar for 110 km/t, som aukar naturinngrep og energibehov.
- Alle produkt må tilpassast reparasjon, ombruk og resirkulering. Ein sirkulær økonomi gjev stor reduksjon i behovet for energi og materialar frå uttak av naturressursar til produksjon og forbruk av produkt.
- Hvis kjernekraft blir nødvendig for å oppnå full dekarbonisering i Norge, må Staten kunne garantere for at teknologi og utførelse holdes til høyeste sikkerhetsstandard, og at en løsning for permanent lagring av avfall er påbegynt. Dagens eksisterende forskningsavfall skal sikres forsvarlig inntil et slikt lager er ferdig. Norge må også fortsette å utvikle sin høye kompetanse innen atomsikkerhet, og å bidra til trygghet internasjonalt.Det må sikrast ei forsvarleg mellomlagring av det norske atomavfallet medan det blir førebudd ei permanent lagring i Noreg.
- Energieffektivitet må være førande for global energi- og klimapolitikk. Noregs bistand på energifeltet må innebere auka energieffektivitet, for å stanse veksten i det globale energibehovet, være eit avgjerande bidrag for utsleppskutt og legge til rette for ein overgang til fornybar energi. Samstundes må alle sikrast tilgang til naudsynt av rein energi til ein overkommeleg pris.
Uttalelser – Nei til naturinngripene vindkraft og behovet for god besøksforvaltning!
I forkant av landsmøtet utarbeidet Troms to viktige uttalelser som begge ble vedtatt – og det jubler vi for! Troms uttrykket bekymring fra talerstolen rundt vindkraftsplanene i fylket (fikk du med deg folkemøtet om natur vs kraftbehov?) og frykten for nedbygging av naturområder.
At vindindustri må begrenses til mindre anlegg i industrialiserte områder er en formulering man finner i Troms sin uttalelse og i prinsipprogrammet – og nettopp begrepet «i industrialiserte områder» skapte lengre diskusjoner både i forkant og under landsmøtet. Det var ønskelig å finne et alternativ begrep men dessverre fant man ikke det! Troms oppklarer at med «industrialiserte områder» henvises det ikke til naturområder som eksempelvis har en anleggsvei eller annet inngrep – men store gruslagte arealer som allerede er begrenset til industri grunnet andre installasjoner. Et skogsområde i nærheten av et regulert vassdrag er altså ikke i våre øyne et industrialisert område!
Uttalelsen om besøksforvaltning ble også tatt godt imot av forsamlingen. Naturvernforbundet har ikke hatt en slik uttalelse tidligere – og grunnet det økende presset fra reiselivsnæringen flere steder i landet, både på urbane områder, naturstier og mer urørte naturområder – ser vi hvor viktig nettopp en slik uttalelse er.
- Umiddelbar stans av vindkraftinngrep i intakte naturområder
- Vi trenger god besøksforvaltning for å ta vare på natur- og kulturverdiene
Umiddelbar stans av vindkraftinngrep i intakte naturområder
Staten har ifølge naturmangfoldloven et ansvar for å ivareta naturens biologiske, landskapsmessige og økologiske mangfold samt å sikre at naturen kan gi grunnlag for menneskenes virksomhet, kultur, helse og trivsel — nå og i framtiden. Konvensjonen om biologisk mangfold (CBD), som Norge har underskrevet, legger også sterke føringer. Videre har staten påtatt seg et ansvar for å sikre at naturen danner grunnlag for samisk kultur og reindrift.
Om det er usikkert hvilken virkning et naturinngrep vil ha, har staten ansvar for å hindre vesentlig inngrep som kan skade naturmangfoldet. Dette gjelder særlig om det er risiko for alvorlige eller irreversible ødeleggelser. Vindkraftinngrep i intakt natur omfattes av naturmangfoldloven § 8 og kan derfor ikke gjennomføres før vi har fått god kunnskap om naturverdiene og alternativer til naturødeleggende inngrep er utfyllende utredet.
Elektrifisering av petroleumsindustrien basert på vindkraftinngrep i intakt natur på land vil svært sannsynlig medføre rettsstridige inngrep i så vel uerstattelige naturverdier som samisk reindrift og kulturutøvelse, og dette kan vi ikke akseptere.
Naturvernforbundet ber om at:
– Statens myndigheter følger opp sine forpliktelser etter nasjonal lovgivning og internasjonal rett når det gjelder å ivareta naturverdier ved utbyggingen av vindkraft.
– Naturinngripende vindkraftutbygginger umiddelbart stanses, og at etableringer av slike kraftverk må begrenses til allerede utbygde og industrialiserte områder.
– Alle planer om elektrifisering av petroleumssektoren med kraft fra land skrinlegges, innbefattet den pågående prosessen om å elektrifisere Melkøya.
– Produksjon av fornybar energi må bidra til å redusere forbruket av fossil energi og ikke til å rette opp balansen i Norges handelsunderskudd med utlandet
Vi trenger god besøksforvaltning for å ta vare på natur-og kulturverdiene
Allemannsretten har lange tradisjoner i Norge og er viktig for et sunt og aktivt friluftsliv og er lovfestet gjennom friluftsloven. Den gir oss rett til opphold, ferdsel og tidsbegrenset overnatting i utmark, uavhengig av hvem som eier grunnen. Også enkle høstingsrettigheter er innbefattet. Rettighetene medfører også en plikt til å opptre hensynsfullt overfor andre brukere, grunneiere og naturen. Allemannsretten innebærer heller ikke rett til motorisert ferdsel. Slike aktiviteter krever tillatelse etter relevante lover, eventuelt også fra grunneier.
Utøvelse av allemannsretten har endret seg mye over tid. Friluftsloven bidro til å sikre lokalsamfunnenes enkle høstings- og ferdselsformer. Etter hvert er rekreasjon blitt stadig viktigere og utøves i stadig nye former. Allemannsretten er helt sentral for utvikling av et naturbasert reiseliv i mange kommuner. Enkelte steder har økning i ferdsel, kombinert med mangelfull kunnskap om hvilke plikter som følger av allemannsretten, medført stor belastning på naturen i form av eksempelvis forsøpling, slitasje og forstyrrelser av dyreliv. Ikke alle, for eksempel turister, er kjent med pliktene som følger med. Motorisert ferdsel har også økt i mange steder i landet som følge av lokal tilrettelegging.
Naturvernforbundet er opptatt av at statens myndigheter verner om allemannsretten. Tilgrensende aktivitet som motorisert ferdsel og kommersiell virksomhet, som bruk av natur i reiselivssammenheng, må reguleres slik at den ikke griper inn i allemannsretten i vesentlig grad. Den pågående revisjonen av motorferdselloven må føre til mindre motorisert trafikk i utmarka, blant annet gjennom regler som stanser fornøyelsesløyper i inngrepsfri og verdifull natur, reindriftsområder og viktige friluftsområder.
Friluftsloven åpner for at kommunen kan begrense visse former for ferdsel med samtykke av eier eller brukeren. Naturvernforbundet mener at kommunene må ta i bruk denne muligheten til å ta vare på verdifulle natur- og kulturverdier framfor å legge til rette for ytterligere vekst for reiselivsaktørene. En slik aktiv besøksforvaltning må baseres på et godt faglig grunnlag, og vi forventer at reiselivsaktørene også er sitt ansvar bevisst og bidrar til bærekraftige løsninger.
Tilrettelegging og styring av ferdselen skal gjøre det enklere for alle å etterleve pliktene som følger av allemannsretten, til det beste for naturen og lokalbefolkningen. Naturvernforbundet vil med sin kompetanse og sitt engasjement i natursaker bidra til å utvikle god besøksforvaltning.
Arbeidsprogrammet
Prinsipprogrammet forteller hva Naturvernforbundet mener – Arbeidsprogrammet går ut på hva vi skal gjøre med det de neste to årene! Naturvernforbundet vedtar blant annet i arbeidsprogrammet at:
- Vi skal arbeide med å stanse all torskeoppdrett
- Den grønne omstillingen må være rettferdig og ikke gå utover dem med lite forbruk, klimagassutslipp og naturavtrykk.
- Vi skal arbeide for at Norge innfører karbonavgift til fordeling på et nivå som gir tydelig effekt på utfasingen av karbon, og som gir sosial utjevning. Vi ønsker et prissystem på strøm som stimulerer til strømsparing.
- Vi tar til ordet for en mer strategisk prioritering av kraft og areal. Vi skal utvide vår egen kunnskap om fordeler og ulemper ved kjernekraft.
Faglig innledning
Mellom slagene om vedtakene i prinsipprogrammet fikk vi besøk av Mattis Danielsen fra Samepolitisk råd i Naturvernforbundet, og han er nå valgt inn i Naturvernforbundets sentralstyre. Mattis har studert arkeologi og jobber til daglig med formidling og sørsamiske kulturminner. Presentasjonen han holdt for forsamlingen hadde tittelen «å gjøre det usynlige synlig».
De 20 minuttene gikk fort! Samiske kulturminner (steder med tradisjoner) – deriblant boplasser og hellige steder, offerplasser og beingjemmer, samt samleplasser for rein, forteller Danielsen om, og trekker frem at samiske hellige steder sjeldent har møtt samme forståelse som religiøse steder. Det moderne og det vestlige samfunnets tankesett settes avslutningsvis opp mot Båatsoe- og samiske forståelse.
Hygge!
Allsang hadde vi også ved flere anledninger, bingo, konkurranse om hvor mange kaffekanner ordstyrerne klarte å få i seg – og på lørdags formiddag var det mulig for de tilreisende å få seg et avbrekk fra møtesalen og ut i frisklufta! Tre utflukter kunne man velge mellom; Lade Bynaturpark, Tillermarka og Trondheim by. Flere av oss fra Troms deltok på landsmøte for aller første gang – det var mange inntrykk, hyggelige samtaler og ikke minst utrolig lærerikt! Under festmiddagen på lørdag fikk vi servert treretters og gøy underholdning fra studentkoret Candiss.
Lenker:
Prinsipprogrammet, arbeidsprogrammet og vedtektene legges ut fortløpende!