God sommer

Vi ønsker alle en kjempefin sommerferie i den trønderske naturen. Først ut på vår aktivitetsplan til høsten er Marsj for Innvordfjellet 25. august.

Sommeren er her og vi håper alle har tid til å nyte den fantastiske naturen her i Trøndelag eller andre steder. Send oss gjerne bilder av din beste naturopplevelser til hol@naturvernforbundet.no. Vi trekker ut to heldige vinnere som får hver vår jubileumsbok i premie.

Nei til vindkraft på Innvordfjellet
Vi har valgt å prioritere kampen mot vindkraft på Innvordfjellet, og vi er medarrangør på Marsj for Innvordfjellet 25. august. Vi vandrer en hyggelig tur ved Innvordfjellet for å oppleve dette fine området som vindturbinfirmaet Zephyr har fått konsesjon til å rasere. Vi setter opp felles transport fra Trondheim tidlig lørdag morgen. Påmelding til mag@naturvernforbundet.no.

Oppdrett
Vi har engasjert oss i flere oppdrettssaker i det siste. Møtet vi arrangerte i Nærøy samlet nærmere 100 personer og viser at det er et stort engasjement lokalt mot de negative sidene av oppdrettsnæringa. I Froan vant vi en sak, da Fylkesmannen avslo Salmars søknad om økning av av oppdrett tett inntill et naturreservat. I Stevika i Nærøy har vi på ny klaget på tillatelse til lokalisering av oppdrett i Foldafjorden.

Miljøkvelder på Litteraturhuset
Til høsten flyttes miljøkveldene til Litteraturhuset i Trondheim. Dette er et fast møtekonsept første tirsdag hver måned kl. 19 – 21. Hver gang inviterer vi innledere for å snakke om et aktuelt miljøtema.

Oversikt høst 2018
4. september. Norsk klimabistand – Veien videre. Med blant andre Hanne Svarstad og Dag Arne Høystad
2. oktober. Tema: Framtidas transportløsninger i Trondheim (Mer informasjon kommer)
6. november. Tema: Plast (Mer informasjon kommer)
4. desember – Førjulsmøte med utdeling av Trøndersk natur og Miljøpris. Forslag til kandidater sendes sortrondela@naturvernforbundet.no. Fagtema annonseres senere.

15. september arrangerer vi Klimaseminar for studenter på Gløshaugen, med mange spennende foredrag og byvandring i klimabyen Trondheim

Vi er også medarrangør på en Slåttehelg på Urvatnet 17. august. Vi viser eller til vår kalender for oversikt over aktiviteter framover – denne vil oppdateres etterhvert som arrangementene er klare.