Plukk for fjorden

Du kan bidra til å holde liv i alle Norges fjorder, elver og vann ved å delta i «Plukk for fjorden». Sammen plukker vi søppel og samler inn penger til Fjordsøksmålet 8.-30. september.

Plukk for fjorden Naturvernforbundet

Plukk for levende fjorder i strandryddeuka

I år er den nasjonale strandryddeuka 8.-17. september, hvor tusenvis av frivillige rydder søppel langs strender, elver og vann. Dagen etter, 18. september, starter rettssaken som skal avklare om statens tillatelse til å bruke Førdefjorden som avfallsplass for gruveindustrien ble gitt ulovlig.

Frivillige i Naturvernforbundet og andre organisasjoner har ryddet plast langs strender, elver og vann i over 50 år. Utallige dugnadstimer er tilbakelagt for å sikre et rent hav, rene fjorder og vann. Samtidig tillater staten å forsøple en av Vestlandets reneste fjorder med mange millioner tonn gruveavfall.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøker staten på vegne av alle de frivillige og andre som ikke ønsker å behandle fjordene våre som en søppelplass. I tillegg til å redde Førdefjorden fra gruvedumping, kan Fjordsøksmålet føre til at alle fjorder, elver og vann i Norge får bedre rettslig beskyttelse.

Plukk for fjorden-aksjonen sammenfaller med strandryddeuka. Bli med enten ved å lage din egen aksjon eller bli med på et strandryddearrangement nær deg. Eller begge deler!

Les mer om kampanjen «Plukk for fjorden»