Plastjakten Trøndelag

Vi jobber for å fjerne plast fra naturen og forebygge videre forsøpling

Ryddeaksjon på øy

Plastjakten startet i Hordaland, etter at en gåsenebbhval strandet på Sotra utenfor Bergen i 2017. Magen var full av plastposer, og den var døende. Den ble kjent som «Plasthvalen».

I 2018 startet vi opp Plastjakten i Trøndelag og siden det har vi jobbet med å formidle om plastproblematikken i naturen og redusere plastbruk i hverdagen for å forebygge marin- og landbasert plastforsøpling. Nå drives Plastjakten i Naturvernforbundets fylkeslag i Hordaland, Trøndelag, og Sogn og Fjordane.

Dette gjør vi

• arrangerer ryddeaksjoner
  • kartlegger plastforsøpling og mulige kilder
  • gjennomfører holdningskampanjer
  • arrangerer workshops, temakvelder og står på stand for å formidle om plastproblematikken
  • gjennomfører Skoleopplegget «Bli en plastjeger» for 4.-6. trinn under Strandryddeuka på høsten
Plastforsøpling
Studietur til Mausund Feltstasjon
Fangst på Den store Strandryddedagen
Naturvernforbundet Trøndelag på stand på Passion for Ocean festivalen

Slik kan du bidra

Er du lei av plastsøppel i naturen? Finner du stadig vekk forsøplede områder? Bli med oss på neste ryddeaksjon! Følg med i kalenderen vår, eller meld deg på som frivillig her, da sender vi ut informasjon til deg via epost.

Du kan også hjelpe oss ved å registrere forsøplede områder på ryddenorge.no, slik at vi vet hvor vi skal ha ryddeaksjon.

Følg oss gjerne på Instagram og bruk #plastjaktentrøndelag

plastjakten

Hjelp oss å kartlegge unødvendig plast

1. Ta bilde av plastemballasjen du synes er unødvendig. Det kan være plastemballasje på produkter i matvarebutikker, interiørbutikker, jernvarehandelen, etc.

2. Del bildet på Instagram og bruk #unødvendigplast og #plastjaktentrøndelag og/eller del i Facebook gruppen Plastgruppen i Naturvernforbundet Trøndelag.

Kampanjen er et samarbeid mellom prosjektet Plastjakten Trøndelag (Naturvernforbundet i Trøndelag) og forskningsprosjektet Nature In Your Face (NTNU)

Noen av plastfunnene fra ryddeaksjoner i 2022

Landbruksplast

Plastproblematikken har vært på dagsorden lenge, men det snakkes ikke så mye om plast i landbruket. Selv om det er dokumentert at noe av plasten havner på avveie, som for eksempel i elvene eller i jorden som vi dyrker i.

Hvordan påvirkes matjorden vår av plast? Hvordan kan vi jobbe for å forhindre landbruksplast på avveie?

Dette er spørsmål som vi har satt fokus på da vi i mars 2021 inviterte til et digitalt dagswebinar om landbruksplast. Aktører som jobber med landbruk, henting av landbruksplast, næringsliv, forvaltning og andre interesserte har deltatt for å lære seg mer om temaet og for å sammen drøfte løsninger.

Her kan du se foredragene fra webinaret:

Jakten på plastpellets

Dette er en del av en global kampanje som heter The Great Nurdle Hunt. Jakten på plastpellets (nurdles) er en morsom uteaktivitet og det er enkelt å delta. Ved å bli med bidrar du til å få slutt på forurensning av plastpellets i sjøen og på strender.

Utallige milliarder av disse pellets, som er på størrelse med en linse, transporteres over hele verden hvert år. De brukes til å lage nesten alle våre plastprodukter. Under hvert trinn i prosessen fra pellet til produkt, søles plastpellets. Når de ikke blir ryddet opp på riktig måte, kan de havne i elvene våre, og til slutt nå havet og ende opp langs kysten vår.

Når de først har forurenset miljøet vårt, kan de utgjøre en trussel mot marine dyrearter og habitatene deres i mange år framover. Dette er fordi plastpellets er små og spres fort, de holder seg lenge og er potensielt giftige. Siden de er små og ligner på fiskeegg og andre små dyr, kan de lett forveksles med mat av marine dyrearter som sjøfugl, fisk og krepsdyr. Dette fører til at plast hoper seg opp i magen til dyrene, som gjør at de føler seg mett og ikke spiser ekte mat. Dette kan føre til sult og potensielt død.

Slik kan du bidra:

Alt du trenger å gjøre er å registrere hvor mange pellets du finner, hvor du fant dem, hvor lenge du har lett og hvor mange som deltok.

Det er 3 enkle trinn:

1. 1. Gå til en strand
  1. 2. Gå på “jakt» og søk etter plastpellets
  1. 3. Registrer funnene dine på nettsiden The Great Nurdle Hunt

Merk: Det oppfordres til å registrere funnene dine uansett om du har funnet noen plastpellets eller ikke. Plastpellets som ikke har blitt funnet er også viktig informasjon!

Foto av Sustainable Coastlines, via Flickr