Vikingsenter truer biologisk mangfold i Horten

Edelløvskog og sump-løvskog er regnet som svært artsrike og relativt sjeldne i Norge. Vikingsenteret Midgard, Vestfold fylkeskommune, er nå i ferd med å meie ned en slik gammel og unik strandskog. Bakgrunnen er et ønske om å lage park, og rydde sikten rundt de kjente vikinghaugene i Borre. Norges Naturvernforbund har vært på befaring og ber nå vikingsenteret slutte våpenhvile med naturmangfoldet.

– Jeg finner ingen faglige argumenter for å kalle dette for en biologisk basert skjøtsel, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund. – Dette er rydding av ”uønska” vegetasjon som direkte truer et særegent mangfold av arter og naturtyper i området. Inngrepene som allerede er foretatt er fullstendig uakseptable, og videre framdrift må stanses umiddelbart i påvente av en biologisk basert skjøtselsplan. Med de biologiske kvalitetene som er påvist i området, er det liten tvil om at dette er en lokalitet med høy verneverdi, og de må forvaltes deretter.

Strandskogen ved Borrehaugene dekker over 200 dekar. Den har stor variasjon i naturmiljøet. Viktige økologiske gradienter går fra skog til strand, fra tørre til fuktige og fra lysåpne til skyggefulle naturtyper. De biologiske verdiene er udiskutable. I skogen er det registrert:

• Sjelden og artsrik svartor sumpstrandskog
  • Store og frodige edelløvtrær som eik, bøk og ask i en artsrik skog
  • Sjeldne og rødlistede fuglearter, blant annet dvergspett
  • 15 sjeldne og rødlistede sopparter, bl.a. eikevokssopp, gulgrå vokssopp og soppen med det latinske navnet Henningsomyces puber som bare er funnet her og ett annet sted i Norge
  • Orkidéen grov nattfiol, og den fredete planten misteltein

Norges Naturvernforbund er helt klar på at området unikt. – Her finner vi alle muligheter til å kombinere verdifulle kulturhistoriske elementer med sjelden og spesiell natur med store biologiske mangfoldverdier, sier Håpnes. – Men hogsten som vikingsenteret nå driver i strandskogen har medført at naturmangfoldet nå i beste fall er truet, i verste fall står i fare for lokal utryddelse:

• All undervegetasjon er fjernet, og området er påført sprøytegiften Roundup.
  • Tilnærmet alle døde eller hule trær og vindfall er rensket bort. Død ved og hule trær er levesteder for en rekke spesialiserte arter, og ofte huser slike det sjeldneste artsmangfoldet i slike lokaliteter.
  • Sump- og bekkedrag er blottstilt gjennom hogst av blant annet svartor. Svartorskog i seg selv er sjeldent, og kantsoner mellom skog og vann er ofte svært artsrike.
  • Det er i hele resten av området tynnet jevnt, og i liten grad beholdt grupper av trær og undervegetasjon som kunne gitt beskyttelse for artsmangfoldet.
  • Seks 60 meter brede korridorer planlegges helt ryddet for store trær.

Horten kommunestyre, Fylkesmannens miljøvernavdeling, lokale velforeninger, historielag, ornitologisk forening og lokallag av Naturvernforbundet har hegnet om naturverdiene i området uten at dette gjenspeiles i skjøtselsplanen som ble vedtatt i 2005 og påfølgende ”Helhetsplan for Borreparken” som skal behandles i Fylkestinget i 11. mars 2008. Naturverdiene i området har heller ikke blitt skikkelig kartlagt.

Det er grunn til å stille spørsmål ved naturmangfoldskompetansen hos nåværende skjøtselmyndighet. Skjøtselplanen bærer preg av en kostbar og bitter kamp mot ”villnisset” som brer seg med ”eksplosiv kraft” i denne varme, fuktige strandskogen. Norges Naturvernforbund vil anbefale at nettopp denne livskraften slippes til, og at naturen får utvikle seg på egen hånd i utvalgte soner der skjøtselstrangen må legges nesten helt i bånd. Skjøtselen bør isteden fokusere på avgrensete og økonomisk sett overkommelig håndterbare soner der vikingsenteret har særskilte behov for å ha siktlinjer, lys og åpent landskap.

Naturvernforbundet stiller også spørsmål ved lovligheten av de pågående arbeidene i felten, og mener det kan ha forekommet brudd på følgende lover, forskrifter og internasjonale avtaler:

• Plan- og bygningsloven: Forbud mot vesentlige inngrep i strandsonen, for eksempel anleggelse av plen eller andre endringer i naturlig vegetasjon
  • Naturvernloven: Forbud mot fjerning av trær eller busker med misteltein
  • Ivaretakelse av verdifulle naturtyper med tilhørende rødlistearter av fugl, sopp, planter