Blir E18 en kjøpesentergate?

Vestfold fylkeskommune ønsker frislipp for etablering av kjøpesentra langs E 18 med dertil kraftig utslippsvekst fra trafikken og uthuling av handelen i byene.

Brev til Miljøverndepartementet
I regional plan for handel og sentrumsutvikling har Vestfold fylkeskommune ønsket å gi tillatelse til at IKEA etablerer seg ved E 18 på grensen mellom Larvik og Sandefjord. I et åpent brev til Miljøverndepartementet gjorde Naturvernforbundet i september oppmerksom på at dette i realiteten er et frislipp for etablering av kjøpesentra langs E18, noe som innebærer en kraftig uthuling av handel i bysentra med påfølgende kraftig trafikkøklning. Miljøverndepartementet har nå planen til endelig behandling. I følge departementet vil et endelig vedtak kunne forventes på nyåret 2011.

Ett unntak = full åpning for handel langs E18
En plan som for én bestemt aktør, IKEA, og ett bestemt geografisk sted, Danebu, gir unntak fra planens forbud mot handelsetableringer langs E 18 er ikke troverdig. Ved å gi dette unntaket uthules planen som styringsverktøy. Selv om fylkeskommunen hevder at dette er et enestående unntak, er det ingen tvil om at det vil svekke regionale myndigheters mulighet til å stoppe forslag om andre handelsetableringer langs E 18. «Hvilken lovparagraf gir medhold til å gjøre et unntak som i praksis kun gjelder én bestemt handelsaktør? Er IKEA prinsipielt anderledes enn Bauhaus?»

45 % av klimagassutslippene i Vestfold kommer fra vei
Naturvernforbundet i Vestfold har bedt Miljøverndepartementet om å ikke godkjenne planen med det foreslåtte unntaket. Vestfold fylkeskommune har et ansvar for å bidra til å redusere utslippet av klimagasser fra samferdselssektoren som nå står for 45 % av klimagassutslippet i Vestfold. Ved å legge til rette for handelsetablering langs E 18 går fylkeskommunen inn for å øke utslippet. Forskning på handel og trafikk viser at handelsetablering utenfor sentrum svekker sentrumshandelen, noe som medfører økt trafikk til handel utenfor sentrum.

Stikker kjepper i hjulene for sentrumshandelen og øker klimagassutslippene
Det kommer til stadighet forslag om ulike handelsetableringer langs E 18 i Vestfold. Disse forslagene har hittil blitt stoppet. Med Vestfold fylkeskommunes vedtatte plan er det nå duket for at en rekke handelsbedrifter etablerer seg langs E 18. Verken klimaet, bymiljøet i Vestfoldbyene eller matjorda langs E 18 er tjent med en plan som allerede i utgangspunktet er uten troverdighet.