En tur i Strandskogen er den rene mentalhygiene

Per Eskelund fra Drøbaksundet er blant de mange som har latt seg fortrylle av strandskogen mellom Rørestrand og Langgrunn. Han håper at den blir bevart for framtiden, og deler gjerne en opplevelse fra i fjor sommer.

Den gamle punkeren og kystsamen Per Eskelund fra Drøbaksundet (hans egen beskrivelse ) tenkte at det skulle bli deilig å gå litt i barndommen igjen, og meldte seg til frivillig vakttjeneste for Kanalrock i Horten. Høreapparatene hans var derimot ikke enige i at dette var en god idé. De viste seg å være sterke motstandere av lyd-prosjektet. Lørdagen slo han dem av, lånte en sykkel og satte kompasskursen mot sør.

«Jeg hadde ikke anelse om hva jeg ville møte, annet enn at trehusbyen til Munch var der framme et sted», forteller han. Det skulle vise seg at selve turen var en opplevelse i seg selv. «Aldri har jeg opplevd en mer mental hygienisk sykkeltur som jeg fikk, og ble nesten litt skuffet over at Åsgårdstrand sin vakre trehusbebyggelse åpenbarte seg så altfor fort».

Han fikk tilbake kreftene, og tok en ny kveld med vakttjeneste langs kanalen. Stillheten og skjønnheten i strandskogen mellom Rørestrand og Langgrunn regner han å oppsøke på nytt, for han er klar for å trå til når Kanalrock trommer sammen til festival i sommer også. Siden han ikke kjenner de lokale forholdene har han ikke satt seg så mye inn i argumentasjonen fra de berørte parter, men støtter helt klart opp om bevaring.

Del din opplevelse som et bidrag til holdningsendring

Vi i Naturvernforbundet er utrolig glade for at Per deler sin opplevelse med oss, og håper flere vil gjøre det samme. De gode fortellingene kan være en viktig måte å snu holdningen om at natur er forbruksvare. Per var velvillig til å dele både navn og bilde, noe vi setter stor pris på, men det er ikke nødvendig dersom du vil være anonym.