Er bryggene og plenene i strandsonen lovlig etablert?

Naturvernforbundet i Tønsbergdistriktet stiller spørsmål ved lovligheten av private brygger og plener i strandsonen i Ekenessundet på Nøtterøy. Hele sundet er kartlagt som viktige beiteområder for våtmarksfugl og oppvekstområder for fisk og mye av kantsonen er i kommuneplan og reguleringsplan avsatt til landbruk. Likevel er det i nyere tid etablert både brygge og privat hage i denne sonen.

I et brev til Nøtterøy kommune ber Naturvernforbundet i Tønsbergdistriktet, lokallag av Norges Naturvernforbund, om opplysninger om et par eiendommer som i nyere tid er utviklet til privat hage og brygge til tross for at de begge er avsatt til landbruk, natur og friluftsliv i kommuneplanen. I det ene tilfellet er arealet i tillegg regulert til spesialområde naturvern uten at det synes å ha hatt betydning for den kommunale forvaltningen.

Naturvernforbundet i Tønsbergdistriktet har tidligere påpekt at det er etablert gjerder i strid med reglene for forvaltning av strandsonen, og gjerdene er nå revet. Trolig at de sakene som nå er påpekt bare toppen av et isfjell.

Naturvernforbundet i Tønsbergdistriktet ser med bekymring på at stadig større deler av strandsonen på Nøtterøy gjøres om til hage, brygge, kunstig sandstrand og liknende. Hele Ekenessundet er kartfestet som regionalt viktig og nasjonalt viktig for ivaretakelse av biologisk mangfold (kilde: Naturbase, Direktoratet for Naturforvaltning). Som følge av en stadig pågående privatisering, blir takrørsonen fjernet til fordel for sandstrender, bløtbunnen mudres til fordel for brygger, biologisk mangfold i viktige våtmarker raderes bort til fordel for grønne plener. Disse områdene er blant annet svært viktige som oppvekstområder for fisk og som beiteområder for våtmarksfugl. I tillegg blir produktiv landbruksjord i strandsonen bygget ned.

Dette er inngrep som truer det biologiske mangfoldet som vi alle er avhengige av, blant annet for å få nok mat. Det sier seg selv at færre oppvekstområder for fisk og færre landbruksarealer fører til mindre fisk i fjorden og at mindre korn, potet, frukt, grønt og kjøtt kan produseres lokalt. Det er sjelden at store arealer blir bygd ned på en gang, men summen av mange små tiltak er betydelig. Derfor er det viktig at kommunene tar reglene på alvor og håndhever dem.