Flott med ny vurdering av dobbeltspor

Naturvernforbundet har tidligere kritisert Jernbaneverket for å planlegge nye strekninger etter en utilstrekkelig standard. – Jernbaneverket vurderer nå å endre planene for utbygging av dobbeltsporet gjennom Holmestrand slik at sporet vil tåle høyere hastigheter og få større kapasitet. Det er flott, sier Hans Ivar Nesse i Naturvernforbundet i Vestfold.

– Skal toget kunne få opp farten, må det bygges lengre, sammenhengende strekninger som tåler høy fart. Fartsbegrensninger som gjør at toget må bremse ned for så øke farten igjen, vil stjele tid. Det er viktig at toget kan holde en jevn og høy fart over lengre strekninger, forkllarer Nesse.

130 km/t for lav hastighet
Han mener derfor at det vr uheldig om det nye dobbeltsporet gjennom Holmestrand ikke skulle tåle høyere hastigheter enn 130 km/t, slik Jernbaneverkets foreløpige planer legger opp til. De nye banestrekningene skal holde i minst hundre år og må derfor bygges etter en standard som gjør at de tilfredsstiller kommende behov for å flytte transport fra vei og luft til bane.

– Det er når toget blir konkurransedyktig med fly, at vi får de største positive klimaeffektene av jernbanesatsing. Da vil vi også få langt flere togavganger enn i dag, kanskje tre-fire avganger per retning per time. Det er viktig å se på Vestfoldbanen som en første etappe av nye baner videre mot Sørlandet og Vestlandet, sier Nesse.

Flere avganger i rushtida til Oslo
– Uavhengig av dette planlegger NSB innen få år å kjøre tre avganger per time fra Tønsberg mot Oslo i morgenrushet. Fra Holmestrand blir det da tog omtrent hver halvtime. I tillegg kommer det en ny avgang som skal kjøres uten stopp. Det er derfor flere grunner til at toget i framtida bør kunne holde høy hastighet gjennom Holmestrand, påpeker Nesse.

Jernbaneverket vil nå se på en mulighet der Holmestrand stasjon ligger i fjellet. Banen vil da kunne trafikkeres i 250 km/t. Den nye stasjonen vil få fire spor, mot to spor, som opprinnelig planlagt.

Vil ha færre trailere på vegen
– Fire spor på stasjonen er bra på flere måter. Det vil bl.a. øke kapasiteten i banenettet, noe som vil gjøre det enklere å kjøre godstog på Vestfoldbanen, i og med at disse da vil kunne bli forbikjørt av raske persontog. Vi ønsker at Vestfoldbanen skal trafikkeres av godstog slik at det blir færre trailere på veiene, forteller Nesse.

Jernbaneverkets alternative plan gjør at dobbeltsporet gjennom Holmestrand vil bli bygd ut sammenhengende.

– Det er bra fordi det gjør det lettere å bygge uten å forstyrre trafikken på dagens spor i anleggsperioden. Også det bør tillegges stor vekt. Vi håper virkelig at Jernbaneverkets alternative løsning vil bli valgt. Dersom dobbeltsporet blir bygd etter gjeldende planer, kan det bli både dyrt og vanskelig å bygge det om i ettertid, avslutter Hans Ivar Nesse.