IMG_20200221_150538
VÅR TRUEDE KYSTNATUR

Stopp all utbygging - vern strandskogen mellom Rørestrand og Langgrunn

27.02.2020 | Sist oppdatert: 27.02.2020

På oppstartsmøtet til aksjonen "La Strandskogen Leve" holdt Ragnhild Trosby et faglig innlegg som oppsummerer grunnen til at Naturvernforbundet tar til ordet for vern av området mellom Rørestrand og Langgrunn, like sør for Horten sentrum. Les hennes innledning her:

87206188_478171536396494_7751649463646552064_n
LA STRANDSKOGEN LEVE

Tar initiativ til å danne aksjon

16.01.2020 | Sist oppdatert: 27.02.2020

Naturvernforbundet i Horten er svært bekymret for det utbyggingspresset som nå foreligger på kyststrekningen fra Rørestrand til Langgrunn. Det er derfor tatt et initiativ til aksjonen "La Strandskogen leve".

Blåbåndvannymfe
Visste du at Horten kommune har en art de har særlig ansvar for å ta vare på?

Skal ta vare på Blåbåndvannymfer

Horten kommune har særlig ansvar for å ta vare på Blåbåndvannymfen, en art som stiller store krav til sitt leveområde og er truet. Den har sitt leveområde i Borrevannet naturreservat.

Stine
Lysmarkering for å redde klima og miljø

Miljøorganisasjoner i Horten aksjonerer mot oljeboring i Arktis

22.10.2019 | Sist oppdatert: 29.10.2019

En samlet miljøvernbevegelse frykter for konsekvensene for klima og miljø ved en eventuell utvinning av olje i Arktis. 4. november, dagen før Folkets klimasøksmål mot staten blir prøvd for retten i Borgarting lagmannsrett, markeres denne motstanden over hele landet. I Horten har Naturvernforbundet tatt initiativ til en markering som starter på torget og ender i parken.

Mushroom-2786789_1920
Åpne møter om artsmangfold, naturvern og motivasjon

Vil bevare artsrikdommen i Horten

09.10.2019 | Sist oppdatert: 17.10.2019

Naturvernforbundet i Horten inviterer folk som har et felles ønske om å ta vare på naturen til foredrag, samtale og deling av kunnskap. Målet er å skape engasjement og en opplevelse av at det nytter å engasjere seg for bevaring av artsmangfold. Første møte er 17. oktober på kafe Knut i Storgata.

Tea-lights-3612508_1920
Vil stoppe oljeboring i Arktis

Naturvernforbundet forbereder lysaksjon mot oljeboring og klimaødeleggelser

24.09.2019 | Sist oppdatert: 01.10.2019

Naturvernforbundet planlegger en markering mot klimaødeleggelser og oljeboring i Arktis rundt om i hele landet. Dette skjer 4. november, dagen før Folkets klimasøksmål mot staten blir prøvd for retten i Borgarting lagmannsrett. I Horten blir markeringen et lystog fra torget til parken. Tidspunktet for lystenningen, klokken 18.14, henviser til at søksmålet tar utgangspunkt i Grunnlovens paragraf 112.