Hvorfor er mennesket så mektig og hva betyr det for naturen?

På kommende Torsdagskafé inviterer Naturvernforbundet til refleksjon rundt menneskets plass i naturen og konsekvenser vår levemåte har for livet på jorda.

Hvorfor er mennesket så mektig og hvilken betydning har det hatt? Det er universitetslektor Øyvind Wistrøm som stiller spørsmålet, og tar oss deretter med inn i boken «Sapiens» univers. Dette gjør han i sitt foredrag på Knut i Horten førstkommende torsdag.

Boken «Sapiens» har vært på topp på de globale bestselgerlistene i flere år. I den reflekterer forfatter Yuval Noah Harari over store spørsmål rundt menneskets plass på jorden. Hvorfor har mennesket blitt så fremgangsrikt og dominant blant verdens dyr? Hvorfor setter vi vår lit til penger, bøker og lover? Hvordan ble vi så kuet av byråkrati, forbruk og jakten på lykke?

Wistrøm vil i sitt foredrag på kommende Torsdagskafé orientere om tankene Harari presenterer i boken, og reflekterer rundt hvordan vi forstår oss selv ut fra dette. For ham var boka en aha-opplevelse. Han fikk «plassert» mennesket bedre i den store sammenhengen. Etter hans mening gir boka en helhetsbeskrivelse av menneskehetens historie og forklarer hvordan vi, tross vår evne til å tenke, lære og erkjenne, lever på en måte som har store konsekvenser både for oss selv og naturen rundt oss.

Torsdagskafeene i regi av Naturvernforbundet i Horten er en møteplass der vi tar oss tid til å tenke lange tanker. Øyvind Wistrøm håper folk har lyst til å stille spørsmål, dele tanker og bidra til at det blir en samtale etter foredraget.

Mer informasjon om møtet finner du på Facebook