Innspill til planoppstart for detaljregulering for plannr. 2021005 Guttormsens gartneri

I Færder liksom i mange andre norske kommuner foregår det en bit for bit nedbygging av dyrka mark. Denne gangen gjelder det 4,5 daa dyrka mark og det er ofte ikke så store arealer som blir berørt i hver reguleringsplan. Sammenlagt blir det likevel betydelige arealer.

I begynnelsen av desember kom det en ny FAO-rapport: THE STATE OF THE WORLD’S LAND AND WATER RESOURCES FOR FOOD AND AGRICULTURE Systems at breaking point Synthesis report 2021.

Den understryker at situasjonen for matproduksjonen i verden er alvorlig. Samtidig vet vi at verdens matproduksjon må øke med 40 % før 2050. FN har tidligere bedt alle land utnytte sine ressurser for å bidra til dette. Norge har en selvforsyningsgrad på bare ca. 34 %. Det er ikke så store arealer i Norge som egner seg til oppdyrking og bare 3 % av vårt landareal er dyrka mark. Naturvernforbundet har derfor gitt uttrykk for at det nå burde være på tide å innføre en nullvisjon for nedbygging av dyrka mark, spesielt i områder med høy kvalitet på dyrka mark og med gode klimatiske forhold slik som i Færder kommune.

Ann Norderhaug

Leder for Naturvernforbundet i Tønsberg og Færder