Jernbanetrasé Farriseidet – Telemark grense, -lite framtidsrettet

Naturvernforbundet i Larvik mener at traséen som Jernbaneverket går inn for på strekningen Farriseidet – Telemark grense er lite framtidsrettet. Årsaken er at Jernbaneverket går inn for bygging av enkeltspor og at traseen vil bli en barriere i et til dels urørt landskap. Naturvernforbundet i Larvik mener at det bør bygges dobbeltspor og trasén bør legges i toløpet tunnell, noe samferdselsmyndighetene tidligere har gått inn for.

Naturvernforbundet i Larvik skriver i høringsuttalelse til reguleringsplan for ny jernbane fra Farriseidet til Telemark grense at det helt sikkert vil bli behov for dobbeltspor fram til Skien i framtida. Lokallaget undrer seg på om den traseen Jernbaneverket har gått inn for egner seg for bygging av dobbeltspor. Jernbaneverkets forslag til trase tar utgangspunkt i at det skal bygges bare enkeltspor.

I tillegg bemerker Naturvernforbundet i Larvik at den foreslåtte traseen vil utgjøre nok en barriere i landskapet i tillegg til E 18. Traseen vil bli et stort naturinngrep med store fyllinger og høye bruer som vil ruve i et delvis uberørt landskap.

Naturvernforbundet i Larvik mener at det bør bygges dobbeltspor i toløpet tunnel på strekningen Farriseidet – Telemark grense. Traséen bør noenlunde følge den nye E 18, men på et lavere nivå. Tunnell på hele strekningen er tidligere foreslått av samferdselsmyndighetene, men planen ble i sin tid forkastet på grunn av konflikter med steinindustrien. Steinindustrien har imidlertid i seinere tid fått kompensasjon for tap av framtidige steinressurser i området på grunn av E 18-utbyggingen, så denne konflikten burde ikke lenger være aktuell, sier Naturvernforbundet i Larvik i sin uttalelse.