Miljøorganisasjoner i Horten aksjonerer mot oljeboring i Arktis

En samlet miljøvernbevegelse frykter for konsekvensene for klima og miljø ved en eventuell utvinning av olje i Arktis. 4. november, dagen før Folkets klimasøksmål mot staten blir prøvd for retten i Borgarting lagmannsrett, markeres denne motstanden over hele landet. I Horten har Naturvernforbundet tatt initiativ til en markering som starter på torget og ender i parken.

Initiativtaker er Stine Paulsrud Haugen. Hun meldte seg nylig inn i Naturvernforbundet fordi hun hadde behov for å gjøre noe konkret. Natur og Ungdom, Besteforeldrenes klimaaksjon, ØkoFuture og Xtention Rebbelion Vestfold har blitt med som arrangører, og Arbeiderpartiet, SV, Venstre, MDG og Rødt støtter opp om markeringen. – Det er viktig å legge press på myndighetene for at de skal skrinlegge planene, så vi håper mange tar med seg lommelykt og finner veien til torvet. Etter en kort appell tenner vi lys for å rette oppmerksomhet på Grunnlovens paragraf 112 som gir oss retten til et levelig miljø, sier hun.

Kveldens hovedappellant er Yme Korshavn fra Natur og Ungdom. – Vi svikter fremtiden med vår såkalte miljøvennlige oljeproduksjon, sier hun. I sin appell vil hun snakke om klimasøksmålet mot staten og oppfordre til engasjement. – Søksmålet er viktig. Oljeboring i Arktis er risikabelt med tanke på de store konsekvensene det kan få for klima og miljø.

Øyvind Wistrøm fra Besteforeldrenes klimaaksjon henvender sin appell direkte til statsministeren. – Jeg lurer på hva hun synes jeg skal si til barnebarna mine når de skjønner hva Norge bidro til ved å fortsette oljeboringen i nord og lurer på hva politikerne tenkte da de satte dette i gang. Også han vil rette oppmerksomheten mot rettsaken mot staten og snakke om hvilken rolle Besteforeldrenes klimaaksjon har i den sammenheng.

ØkoFuture er en lokal gruppe som samles for å diskutere framtidas løsninger der økologi og økonomi henger sammen. Gruppens leder, Terje Simonsen, vil i sin appell fokusere på at Norge må ta ansvar for forurensingen oljeindustrien forårsaker. Vi må slutte med å kjøpe oss fri gjennom klimakvoter, sier han.

Naturvernforbundet i Hortens leder Dag Norbotten Kristoffersen leder markeringen og avslutter arrangementet med sin appell.

Se Facebookarrangementet her