«Reklame, ja takk!» Seier i Tønsberg, Sandefjord og Larvik

Politikerne i Tønsberg, Sandefjord og Larvik har sluttet seg til Naturvernforbundets interpellasjon om å speilvende dagens markedsføringslov slik at reklame bare kan leveres i postkasser merket med «reklame, ja takk!». Lykkes Naturvernforbundet med sin aksjon, vil landet få 85 000 tonn mindre reklame.

Bare 2 – 3 av 10 ønsker reklame
I dag kan man reservere seg mot reklame ved å klistre opp «reklame, nei takk!». Undersøkelser viser at bare to – tre av ti ønsker reklame i postkassa.

85 000 tonn mindre reklame
Naturvernforbundet foreslår derfor at markedsføringsloven speilvendes slik at man aktivt må be om reklame for å få det. En slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare landet for 85 000 tonn mindre reklame. Miljøet blir dermed spart for store klimagassutslipp forbundet med produksjon og transport av papiret. Hver postkasse mottar i snitt 50 kg reklame per år.

50 kommuner oppfordrer Stortinget til å speilvende markedsføringsloven
Naturvernforbundet har startet en landsdekkende aksjon der kommunene blir utfordret til å anmode Stortinget om å endre markedsføringsloven slik at den speilvendes. Til nå har nesten 50 kommuner sluttet seg til Naturvernforbundets interpellasjon.

Posten og LO Grafisk kjemper for reklame
Posten og LO Grafisk er sterkt imot Naturvernforbundets forslag. Posten tjener mye på distribusjon av reklame. Det er viktig å opprettholde Posten, men Naturvernforbundet mener at Posten må finne mer meningsfylte oppgaver enn å bære søppel til alle landets postkasser.