Stillehavsøstersen skal vekk fra våre strender

Stranda mellom  Rørestrand og Langgrunn blir som første innsatsområde for Østersdugnaden 2020 i Horten. Vi vil få med hele befolkningen til dugnadsinnsats. oppstart førstkommende onsdag i strandbeltet mellom Rørestrand og Langgrunn.

Det er Naturvernforbundet i Horten som har tatt initiativ til å komme i gang nå, men Fylkeskommunen og Fylkesmannens miljøvernavdeling står bak aksjonen. Stillehavsøsters er en uønsket og fremmed art som har hatt en eksplosiv vekst langs kysten i Sør-Norge. De første østersene ble ført inn i landet på seksti-tallet for å drive oppdrett. Den gangen trodde man østersen ikke ville kunne etablere seg i det kjølige klimaet langs kysten vår. For å begrense fremveksten, etablerte Vestfold fylkeskommune og Fylkesmannen i Vestfold og Telemark “Østersdugnaden” i 2019.

Førstkommende torsdag stiller fylkeskommunen og Fylkesmannen med flere fagfolk for å gi en opplæring i hvordan man kan plukke østers på best mulig måte. Folkedugnaden for å redusere utbredelsen av stillehavsøsters er nå utvidet til alle kystkommuner i det nye fylket, og også miljørådgiveren i Horten kommune stiller opp for å markere at Østersjødugnaden 2020 er i gang.

I fjor bidro Østersdugnaden i Vestfold til å bremse fremveksten av de knivskarpe skjellene langs badeplasser og viktige friluftsområder. Det er også målet for i år, og vi i Naturvernforbundet er også opptatt av at østersen, som «sluker» 100 liter vann i døgnet, filtrerer alger som skulle vært mat for organismer som opprinnelig lever i området. Østersen yngler enorme mengder egg i løpet av en sesong. Gjør vi ikke noe for å bekjempe inntrengeren vil badeplassene gro igjen. Stillehavsøstersen har kraftig skjell og er sylskarpe. Kutter man seg må såret sys.

Naturvernforbundet inviterer alle som vil til å komme til stranda mellom Rørestrand og Langgrunn klokka 14.00 torsdag 28. mai.