Støtt aksjonistene på Nordhavna!

Verden er i en naturkrise. Også i Norge bygges naturen ned bit for bit, som NRK har dokumentert i «Norge i rødt, hvitt og grått». Hver enkelt liten naturødeleggelse rammer bare en liten bit natur og et mindre antall mennesker. Summen av konsekvensene er derimot svært alvorlige. Akkurat nå står det en kamp om nedbygging…

Aksjonistene har god kunnskap om den lokale naturen og fører dette som en kamp for naturverdiene i området og våre felles interesser. Dette handler ikke om hytteeiere som vil ha området for seg selv.

Den pågående nedbyggingen i Nordhavna har en lang forhistorie. Naturvernforbundet var blant de mange som mente kommunen ikke burde godta reguleringsplanen i 2019. Vi påpekte blant annet at en del av området hadde fått sin verdi vesentlig redusert gjennom hogst av verdifulle trær vinteren 2018. Dette åpner for at utbyggere kan få godkjent planer gjennom å først gjennomføre tiltak som forringer det foreslåtte utbyggingsområdets naturverdier, noe som kan skape en meget uheldig presedens.

I strandsonen (100-metersbeltet) skal det etter plan- og bygningsloven tas særlig hensyn til natur- og kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser. Det pågående veiarbeidet foregår i strandsonen.

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark sendte 21. mars i år et brev til kommunene, på bakgrunn av kritikk fra Sivilombudet. Her heter det at «… (f)remover vil Statsforvalteren som hovedregel oppheve vedtak som har mangelfulle vurderinger knyttet til naturmangfoldprinsippene». Videre skriver statsforvalteren at «Et sentralt poeng Statsforvalteren har trukket ut fra Sivilombudets uttalelse i sak 2024/1708 om kommunens vurdering av kunnskapsgrunnlaget er at kommunen må kvalitetssikre informasjonen plankonsulenten har gitt (statsforvalterens uthevelse). Kommunen skal gjøre en egen konsekvensvurdering av planvedtakets totale påvirkning på naturmangfoldet og områdets økosystem. Videre skal kommunen alltid vekte hvilken overveiende fordel tiltaket har, opp mot hensynet til naturmangfold.

Ut fra dette må det være klart at kommunen ikke kan nøye seg med å påstå at hensynet til naturmangfoldet er ivaretatt bare gjennom henvisning til en eksternt utført registrering, slik den har gjort i denne saken. Rapporten om naturmangfold peker dessuten på viktige naturverdier i området.

Etter vårt syn er det i dette tilfellet alvorlige mangler i kommunens begrunnelse for vedtaket. Det er startet opp irreversible inngrep, som kommunen burde ha stanset inntil mer omfattende vurderinger er foretatt. Det gjorde den dessverre ikke, og det er nå nødvendig at statsforvalterens miljøavdeling så raskt som mulig vurderer saken opp mot naturmangfoldsloven. Vi håper statsforvalteren vil gripe inn i saken, noe som vil være en god oppfølging av de nye signalene i det nylig utsendte veiledningsbrevet.

Øyvind Johnsen
leder, Naturvernforbundet i Tønsberg og Færder