Torsk, laks, sild og olje – muligheter og begrensninger i vår levende kyst

Fisken er havets gull, og fiskestammene utenfor kysten av Norge er blant verdens største. Disse fiskestammene har gitt grunnlag for byer og velstand langs kysten. Men kan fiskeoppdrett og oljeboring kombineres med å god forvaltning av disse enorme matressursene?

Naturvernforbundet har lenge kjempet mot oljeboring, blant annet i Lofoten, Vesterålen, Senja, og er også skeptisk til den massive satsinga på fiskeoppdrett. Men hvorfor? Mange mener jo at oljeutvinning og fiskeoppdrett fint kan kombineres med god forvaltning av ressursene.

Benytt anledningen til å få innblikk i det kompliserte spillet om miljøforvaltningen i havet. Naturvernforbundets generalsekretær Maren Esmark holder foredrag og er åpen for spørsmål. Esmark har tidligere jobbet med naturforvaltning hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus og i WWF-Norge. Hun har mastergrad i miljøforvaltning fra University of Sterling.

Når og hvor?
Tønsberg og Nøtterøy bibliotek, Storgata 16, Tønsberg

Onsdag 5. februar, 17:00 til 19:00

Gratis adgang, ingen påmelding. Mulig å kjøpe mat og drikke i kaféen (With bok og kaffe).

Naturvernforbundets vakre kalender «Hundre år for norsk natur» kan kjøpes til rabattert pris (kr 170,- for medlemmer og kr 225,- for ikkemedlemmer).

Naturlig onsdag skjer hver første onsdag i måneden. Mer informasjon på nett og facebook. Oversikt over alle arrangementer i serien «Naturlig onsdag» fins under «tur,kurs,møter».

Velkommen til en trivelig kveld med et interessant foredrag og prat over en kaffekopp!