Vil øke kunnskapen om humlenes betydning

Horten kommune har tildelt Naturvernforbundet grønne midler. Pengene skal brukes for å øke kunnskapen om hvor viktige humler og bier er for oss mennesker.

Naturvernforbundet vil arrangere humlekurs på ettersommeren. Humler og bier er såkalte «pollinerere», det vi si at de sørger for befruktning av planter som senere skal bære frukt av ulike slag. Tre fjerdedeler av våre matvekster trenger pollinerere for å gi avling, noe som gjør at vi mennesker blir direkte berørt når arter blir utrydningstruet. Antallet på humler og bier krymper skremmende fort. Det finnes mange årsaker til det, og vi mennesker er innblandet i alle. Gjennom å holde kurs ønsker vi å øke kunnskapen om tema, og gi folk verktøy så de selv kan bidra for å holde bestandene oppe. Vi vil også bidra til å ta vare på og nyutvikle leveområder til humler og bier i vårt nærområde.

Horten kommune deler årlig ut midler til grønne prosjekter. Naturvernforbundet er tildelt 10 000 kroner til prosjektet Humlekurs og biologisk mangfold. Det gjør det mulig for å oss å invitere forfatter og formidler Synnøve Borge for å holde kurs. Hun har skrevet flere faktabøker for barn om ulike dyrearters liv, deriblant boka «Steinhumle». Boka er delvis lagt opp som en fortelling om humlenes liv fra vår til høst, delvis inneholder den faktaopplysninger. Synnøve Borges holder kurs både for voksne og barn over hele landet.

Med seg har hun biolog Erik Wegge Bergvik, som er økolog med spesialisering innen entomologi. Han har praktisk-pedagogisk utdanning og er naturveileder med lang erfaring med formidling av naturkunnskap til barn og voksne. Han har vært prosjektleder og holdt kurs og foredrag for blant andre La Humla Suse i en årrekke. Mange kjenner ham også som leder for natur- og friluftsgruppa på Abildsø gård, og som naturveileder ved Besøkssenter våtmark Oslo.

Deres kunnskap og direkte måte å formidle på gjør at alle går hjem klokere etter endt kurs.

Mer informasjon om kurs og påmelding finner du her.