Aktiviteter våren 2022

Naturvernforbundet i Halden har fire turer/aktiviteter å tilby våre medlemmer denne våren.

Lørdag 26.februar mellom kl 11 og 14;

Fuglekasseverksted med Naturvernforbundet i Halden og BirdLife i Halden – i Byhagen i Halden (ved OK-Trykk) . For familie med barn som kan bruke en hammer. Vi snekrer sammen en meisekasse med barna – helt gratis ! Fugleplakat fra Det Norske Hageselskap følger med kassa.

Morgentur i Høyasmarka siste lørdag i april:

Magne Stål tar oss med på en tidlig morgentur – kl 05(!) fra bommen til Høyås. Vi opplever at sola kommer opp fra tårnet på Høyås og  våren med alle fulelåtene;  buldring fra orrfugl, trompetstøt fra trane og fuglesang fra rødstrupe og svarttrost mfl. Vi raster underveis og spiser medbrakt mat ved Blytjern. Arrangementet er for barnefamilier, og vil bli annonsert nærmere for medlemmer.

Sauøya -turen er utsatt til høsten (august/september)

Vi får en guidet tur på Sauøya med fotograf Jørn Bøhmer Olsen og Vidar Hov Lian. De forteller historien om Sauøya og har med seg boka «Kampen om Sauøya» – som er rimelig til salgs.
Vi kommer tilbake med flere detaljer.

Fuglenes Dag søndag 29.mai

BirdLife (tidligere Ornitologiosk forening) i Halden arrangerer «Fuglenes Dag» ved fugletårnet i Rokkevann søndag 29.mai mellom kl 10 og 15. Det blir orientert om fangst og ringmerking av fugler. Du kan løse en fugle-quiz og du kan få låne kikkert for å se fiskeørna som ligger på reir.

Vi oppfordrer alle å parkere ved Rokke kirke.  Merket turvei derfra til «fugletårn».

Velkommen.