• Østfold

Forside rapp 2017-1

Spøkelsesteiner - rapport Nr 1 - 2017

13.02.2017 | Sist oppdatert: 10.05.2017

Spøkelsesteiner av plast som mistes blir liggende og fiske i flere tiår, og i teorien i flere hundre år. Hummer og andre dyr som blir fanget, vil etterhvert dø og blir til nytt åte som igjen lokker inn flere hummer. Hvert år mister hummerfiskerne flere tusen teiner. Noe må gjøres, og det haster! Naturvernforbundet i Østfold presenterer her en rapport med forslag til regelendringer.

Bilde vardåsen
– Vi er svært glade for denne dommen. Den viser at vernet natur skal ha en sterk beskyttelse. Man kan rett og slett ikke ta seg til rette og gjøre inngrep som rammer naturmangfoldet i naturreservater, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Dømt for flatehogst i naturreservat

26.11.2021 | Sist oppdatert: 26.11.2021

I januar 2020 ga Moss kommune grønt lys til flatehogst i Vardåsen naturreservat, men kommunen nektet å vedta et forelegg på 500 000 kroner fra politiet samme år. Nå er kommunen dømt til å betale en bot på 600 000 kroner, samt saksomkostninger på 50 000 kroner, i Søndre Østfold tingrett.

Istock-vannkraftverk-962353996
Ta politisk kontroll over vannkraften!

Åpent brev til de politiske partiene om vannkraft!

Naturvernforbundet i Østfold har styrebehandlet et opprop forfattet og undertegnet av flere organisasjoner. Vi i Naturvernforbundet i Østfold stiller oss bak oppropet - Oppropet kan leses i sin helhet i dette nyhetsoppslaget.