• Østfold

Forside rapp 2017-1

Spøkelsesteiner - rapport Nr 1 - 2017

13.02.2017 | Sist oppdatert: 10.05.2017

Spøkelsesteiner av plast som mistes blir liggende og fiske i flere tiår, og i teorien i flere hundre år. Hummer og andre dyr som blir fanget, vil etterhvert dø og blir til nytt åte som igjen lokker inn flere hummer. Hvert år mister hummerfiskerne flere tusen teiner. Noe må gjøres, og det haster! Naturvernforbundet i Østfold presenterer her en rapport med forslag til regelendringer.

Årsmøtet til Naturvernforbundet i Østfold holdes kun digitalt. Fysisk oppmøte avlyses.

15.03.2021 | Sist oppdatert: 16.03.2021

Grunnet regjeringens nedstenging av Viken fylkeskommune vil Naturvernforbundet i Østfold likevel ikke avholde fysisk årsmøte på Sikkelandkroken 9 i Ise som først planlagt Vi avlyser altså det fysiske årsmøte, og avholder dermed et heldigitalt årsmøte på zoom. Se lenke i artikkelen "årsmøte Naturvernforbundet i Østfold" som ligger på våre nettsider

Ulv 3
Ulven trives i Østfolds skoger

Rovdyr i Østfold

I Aremark - Halden har vi fast bestand av gaupe - og innimellom en slenger av en hannbjørn er det enkelte som hevder. Alle har de vandret inn over grensen fra Sverige. Mest kjent er ulvefamilien i Halden-Dals-Ed reviret som ble etablert i 1996-97 og som for det meste de første årene holdt seg på svensk side av grensen. I 2010 ble det konstatert at en tispe fra et av de seinere kull hadde etablert seg med nytt revir i de søndre deler av moderreviret og lenger inn i Sverige: Kynnefjellreviret. I 2010 ble det også hvalpekull i ett nytt norsk revir nord for Halden , mellom Haldenvassdraget og Glomma; Linnekleppenreviret. Alle disse revirene har forduftet på mystisk vis vinterstid når det har vært sporsnø. Hver vinter registreres ungfugl av kongeørn her i grensetraktene samt havørn innerst i Iddefjorden.