• Østfold

Forside rapp 2017-1

Spøkelsesteiner - rapport Nr 1 - 2017

13.02.2017 | Sist oppdatert: 10.05.2017

Spøkelsesteiner av plast som mistes blir liggende og fiske i flere tiår, og i teorien i flere hundre år. Hummer og andre dyr som blir fanget, vil etterhvert dø og blir til nytt åte som igjen lokker inn flere hummer. Hvert år mister hummerfiskerne flere tusen teiner. Noe må gjøres, og det haster! Naturvernforbundet i Østfold presenterer her en rapport med forslag til regelendringer.

Bilde av parafinvoks

Utslipp av parafinvoks i Ytre Oslofjord

Fredag 6. november ble det oppdaget et massivt utslipp av parafinvoks i Ytre Oslofjord. Dette resulterte blant annet i et innslag på Dagsrevyen på NRK. Årsaken til utslippet antas å være at en tankbåt har spylt tankene sine et sted i Nordsjøen utenfor den danske vetskysten, eller lenger unna, siden det har blitt registrert funn både i Danmark, Sverige og i Norge.

Invitasjon til vindkraftseminar 25

LA NATUREN LEVE OG NATURVERNFORBUNDET I ØSTFOLD, TRØNDELAG OG RANA INVITERER TIL VINDKRAFTKONFERANSE I OSLO, MANDAG 25. NOVEMBER KL. 11 - 16

18.11.2019 | Sist oppdatert: 21.11.2019

Nasjonal ramme for vindkraft er skrotet. Hva skjer nå? Vi ønsker velkommen til en interessant og muligens stormfull dag mandag 25. november på Litteraturhuset i Oslo. Her setter vi et kritisk søkelys på norsk vindkraftutbygging etter at Regjeringen nylig skrotet NVEs forslag til nasjonal ramme. Utbyggerpresset øker. Hva kan norske kommuner og deres innbyggere vente seg? Hva kan konsekvensene bli? Og hva vil våre myndigheter gjøre?