Demonstrasjonstoget.no til Halden 13.mai

Det er fullt mulig å forkorte reisetiden til 2,5 time med tog fra Oslo til København. For at det skal skje er det avgjørende at politikere i Norge og Norden hever ambisjonsnivået snarest.

flytoget

Første skritt på veien til en sammensveiset skandinavisk 8 millionersby er å få dobbeltspor med lyntogstandard (250km/t) hele veien til Halden.

At Intercity-toget i første omgang kun skal bygges ut med 2 spor som skal ha maksimal hastighet på 2o0 km per time – slik dagens regjering går inn for, er lite fremtidsrettet og elendig satsing på miljøvennlig transport.

Våre lokale naturvernere Hans Jan og Vibeke var med på togturen og gikk ombord på Moss stasjon. Togturen hadde med  mange kompetente personer, som holdt sine innlegg ombord underveis. I tillegg var det apeller på stasjonene; Moss, Fredrikstad,Sarpsborg og Halden.

Haldens ordfører Thor Edquist mente at når Bergensbanen kunne bygges med hakke, trillebår og spade på fem og et halvt år – hvorfor skal det ta 4 ganger så lang tid å bygge høyhastighetstog til Halden idag ?!

Det er god veipolitikk å bygge jernbane, og det letter presset på veiene. Det har vært to lekekasser på Stortinget, en vil ha jernbane og en vil ha bil. De har ikke skjønt at det må være en sammenheng

Lokomotivfører Tom Vibeto fra Halden til Teknisk Ukeblad

Les mer

Moss Avis

Halden Arbeiderblad

Svenskene har bygget for 200 km/time – det er bare for Norge å koble seg på