Din nabo er en drage, Nabbetorp

”Din nabo er en drage” arrangementet 13. juni 2010 ble en super dag for Naturvernforbundet og alle som møtte ved Nabbetorpdammene på Østsiden i Fredrikstad.

Mange møtte opp.

Foto: Trine Strømme

Barn i alle aldere hadde stor glede av å fange insekter i det høye gresset.

Foto: Johnny Roger Pedersen

Naturstien var populær.

Foto: Johnny Roger Pedersen

Mange kom på sykkel.

Ringmerking av fugl.

Foto: Trine Strømme

Rundt 300 mennesker med stort og smått tok turen til dammene. De fikk oppleve frosk, store og små salamandere, øyestikkere og masse andre insekter som mange av de fremmøtte var med på å fange. Barn i alle aldre løp rundt i det høye gresset med insekthover, ivrige etter å fange insekter. Gleden var stor når de kunne vise frem fangsten til Naturvernforbundet sine folk. Alt som ble fanget ble vist frem i terrarier og akvarier. Engasjementet og gleden var like stor hos de på 3 år som hos de som hadde passert pensjonsalder.
4 fugler ble ringmerket av ornitolog Johnny R. Pedersen, og dette var veldig populære innslag.
Alle som ville fikk nær kontakt med alle dyrene som ble presentert denne dagen.

Salamanderne som levde før dinosaurene og som fortsatt finnes i vårt eget nærmiljø fikk selskap av en oppblåsbar Pliosaurus for anledningen. De mange fremmøtte satte stor pris på å se rekonstruksjonen av øglen som ble funnet av Øglegraverne på Svalbard i 2007. En stor takk til Paleontologisk Museum for lånet av den 15 meter lange og 4 meter høye Pliosauren som har fått navnet Dinodillen.

Miljøagentene fikk stor respons på naturstien sin, og 69 besvarelser ble levert inn. Det var moro å se hvor mange som hadde svart riktig på spørsmålene. Alle fikk diplom og flere meldte seg inn i Miljøagentene. Vi håper Miljøagentene snart får eget lokallag i Østfold, og at barna i vårt fylke lykkes med de hemmelige oppdragene de får tildelt av Miljøagentene.

Konkurransen med å finne ”Øglegraveren” som var med på arrangementet fikk også mange til å engasjere seg. 48 barn fant han og var med i trekningen av et fiskefossil fra Krittiden. Den heldige vinneren av konkurransen ble Sarah.  Vi gratulerer.

Det er med stor glede at vi så mange av de som bodde nær dammene valgte sykkel eller apostlenes hester som transportmiddel til dammene denne dagen. Regnet på formiddagen så ikke ut til å skremme noen av de fremmøtte fra å hygge seg ute i det fri.

”Din nabo er en drage” vil arrangeres ved flere dammer i Østfold i årene fremover.
Målet er at så mange som mulig skal få oppleve hvilket fantastisk liv som finnes i deres eget nærmiljø og bli presentert for friluftslivet som finnes tett på egne boliger.
Vi tror at dette vil skape engasjement hos store og små til å ta vare på våre utrydningstruede arter og deres miljø. Ikke minst er håpet at barn skal oppdage naturen og at dette kan engasjere flere til å velge realfag som sitt felt i fremtiden. Etter å ha sett barna i aksjon på disse arrangementene er vi sikre på at flere har bestemt seg for en karriere som entomologer, ornitologer, biologer eller innen andre spennende felt som omhandler natur og miljø.

Vi i Naturvernforbundet i Østfold har hatt det veldig moro og fått mange flotte opplevelser på ”Din nabo er en drage” arrangementene. Vi takker alle som har møtt opp på arrangementene så langt, og håper at vi treffes igjen. Følg med på våre nettsider for å finne ut hvor og når neste arrangement vil finne sted.

God sommer alle sammen!

Larven til bjørnespinner.