18.mar 2023

Når: 18.mar, kl. 11:30
Hvor: Båtnetorget, Botnekilenveien 2, 1680 Skjærhalden

Seminar om ålegrasenger på Kirkøy på Hvaler 18. mars

Fylkeslaget til Naturvernforbundet i Østfold arrangerer et ålegrasseminar den 18. mars på Botne gård på Kirkøy på Hvaler.

Seminaret vil være åpent for alle medlemmer og andre interesserte som er interessert i Oslofjord arbeidet og som er interessert i restaurering av kysthabitater.

Det vil bli servering av mat og drikke, lett underholdning i et naturområde ved et gammelt gårdshus.

Ålegrasenger er vår egen regnskog under vann. Ålegrasenger er svært artsrike systemer Ålegrasenger er viktige habitater for torskeyngel og mange fiskearter. De spiller en viktig rolle som oppvekst- og næringsområde for blant annet torsk, Lyr og sjøørret. Fiskeyngel bruker ålegras som skjulested.

Ålegrasenger er av verdens mest verdifulle marine økosystemer med mange viktige økosystemfunksjoner.

Restaurering

Det er mulig å restaurere ålegras ved bruk av frø eller utplanting av skudd innsamlet i friske enger. Restaurering i Norge er fortsatt i testfasen.

Forsøk har blitt gjennomført i større skala i Sverige og Danmark, og for hele fjordsystem i USA og andre deler av verden.

På Kirkøy på Hvaler ønsker vi å kunne gi seminardeltakerne gode foredrag av kunnskapsrike forskere og andre som jobber med å restaurere ålegrasenger i Norge.

Dette vil bli et seminar der vi ønsker å fokusere på å gi kompetanse innen ålegraseng planting og å komme sammen og danne arbeidsgrupper som kan jobbe videre med dette i fremtiden. Vi ønsker å belyse hvordan restaurering av ålegrasenger skjer i praksis.

Så vårt mål er at du som seminardeltaker får innblikk i hvordan restaurering skjer!

Ta med gode varme sko og klær, og det vil bli servert varm drikke om det blir dårlig vær.

Servering: det vil bli servert lunsj fra gårder på Kirkøy.

Vi håper å se nettopp deg på seminaret!

Program og mer informasjon

Velkommen!