24.sep 2023

Hva: Økodagen
Når: 24.sep, kl. 12:00 – 16:00
Hvor: Rød skole, Torpedalen

Velkommen til Økodagen på gamle Rød skole i Torpedal. Et gratis arrangement for alle generasjoner!

Økodagen på Rød skole 24.9.2023

Økodagen er en del av ØKOUKA som feirer mangfoldet innen norsk økologisk matproduksjon og landbruk gjennom formidling av råvarer, kunnskap og inspirasjon – fordi mat og gleder er best når vi deler!

På årets økodag er naturen læremester

I skolestua får vi foredrag om flerårige nyttevekster, skoghage og permakultur samtidig som skolegården fylles med markedsboder, smaksprøver, rebusløp, fuglekasseverksted, trylleshow, leker for barna, kafé og hyggelige samtaler om hva vi kan dyrke i Halden på naturens premisser.

Når: kl 12:00 – 16:00
Pris: Gratis – et åpent arrangement for alle generasjoner

Foredrag

Kl 13:00 starter foredrag inne på Rød skole

Først ut er Hedda Kortnes som forteller om hvordan hun og mannen har utviklet produktive systemer i balanse med naturen på Østfolds best bevarte husmannsplass – Bøensætre i Aremark.

Etterpå vil Simon Øien dele av sine erfaringer etter fem år med vinduedyrking i Halden, en virksomhet som stadig utvides og som nå teller over 5 000 drueplanter.

Trylleshow

Kl 15:00 blir det magisk trylleshow med Åsmund Eide på gress-sletta. Kanskje han tryller fram en kanin?

Lag og foreninger som stiller opp

Torpedal og Asak bygdekvinnelag selger kortreist mat for sesongen og har laget en kalender med lokale matoppskrifter i anledning økodagen

Torpedal Bygdelag organiserer parkering og stiller med leker for barna

Naturvernforbundet setter opp fulgekasseverksted

Halden soppforening byr på smaksprøver av soppsuppe og holder soppkontroll på stedet

Rokke og Idd 4H står for kiosksalg

Asak menighet flytter kirkekaffen til Rød skole denne dagen og gir deg mulighet til å dekorere eget handlenett

Har du økologisk eller kortreist mat å selge på markedet?
Ta kontakt med hilde.bekkevard@gmail.com så finner vi en plass i skolegården.

Vi gleder oss!

#takkformaten #økouka2023

Følg også med på oppdateringer fra:
Naturvernforbundet i Halden sin Facebook-side
Arrangement på facebook