Levende Kyst 5. juli 2015

Det var yrende liv på brygga i Skjærhalden søndag 5. Juli. I underkant av 1300 barn og voksne tok turen til Skjærhalden brygge, trass i den heftige sommervarmen.

Nina Frydenlund

Naturvernforbundet i Østfold arrangerte sitt Levende Kyst-arrangement i samarbeid med Oslofjordens Friluftsråd, Ytre Hvaler Nasjonalpark, Hvaler kommune og Skjærgårdstjenesten.

Målet med dagen er å sette fokus på den sårbare kystnaturen, og få barn og voksne engasjert i det mangfoldige dyre- og plantelivet.  Den beste måten å gjøre det på er ved å gi alle et morsomt og lærerikt møte med livet i havet.

Mange aktiviteter
Det var tydelig at bassengene med levende fisk og sjøstjerner var svært populære. Under kyndig veiledning av våre kunnskapsrike biologer fikk ungene ta og kjenne på fisk og sjøstjerner, og det var utlån av fiskefangere med agn. Mang en krabbe ble fanget, inspisert og sluppet ut igjen. De små akvariene med reker og leppefisk vakte også stor begeistring. Spesielt morsomt var det også at mange valgte å gå naturstien vår. Det vanket flott diplom til alle, og en av dem vil bli trukket ut som vinner av en liten premie.

Påls hjemmelagde fiskekaker
Takket være Pål; innehaver av fiskebutikken Havkatten, Fjordfisk og Laks og Viltsentralen AS hadde vi nydelige hjemmelagde fiskekaker på grillen. Disse ble delt ut til alle som ville smake, til stor glede for mange.

Naturvernforbundet i Østfolds leder, Trine Strømme, var svært fornøyd med dagen;
– Jeg må takke de frivillige i Naturvernforbundet som stiller opp og sørger for at over 1000 mennesker får et fantastisk morsomt møte med livet i havet.  Også mange av Hvalers lokalbefolkning har vært med og bidratt, og ikke minst leppefiskerene som sørger for morsomt innhold i akvariene våre.