Naturvernforbundet i Østfold på Miljøfestival

Naturvernforbundet sin Miljøfestival er i gang. I hele dag har det strømmet engasjerte miljøvernere i alle aldre til Risøya i Tvedestrand, der de skal være med på miljøfestivalen som varer hele 4 dager til ende.

Festivalen kan skryte av et fullspekket program med aktiviteter for alle uansett kunnskap, alder og ferdighetsnivå. Når dette skrives er vi allerede godt i gang med å fylle på med opplevelser.

Varaordføreren i Tvedestrand sto for åpningen av festivalen, og sørget for at Naturvernforbundet ble ønsket skikkelig velkommen. Nå er det opp til oss å ta i bruk dette vakre sommer paradiset, for det er ingen tvil om at Risøya har mye å tilby av opplevelser i vakker natur.

Festivalsjef Signe har  lovet sol i morgen, et løfte vi har tenkt til å holde henne til.
Vi ønsker oss alle en dag i solen!
I dag har nemmelig værgudene sørget for en uforglemmelig opplevelse for alle som var med uteaktivitetene.  Himmelen har med jevne mellomrom åpnet alle sluser og sørget for at land og vann oppleves som samme element.
Men været er ingen hindring for ivrige opplevelseslystne naturvernere. Mange av festivalbarna tok  derfor med foreldrene på opplevelser på bryggekanten.  Der ble det  storfangst av sjøstjerner, bergnebb, svartkutling, berggylte, krabber og grønngylte.
Fangsten ble vist frem i akvarier og alle som ville fikk mulighet til å lære om havet og dyrene som lever der.

Ettermiddagen bød på den flotte barne-musikkforestillingen Climatus med gruppen Grønske, og etter den offisielle åpningen kunne de voksne høre på spennende foredrag om Levende kyst eller GMO.

Ettermiddagen kom også med bedre vær og fangstlystne opplevelsesivrige
barn og voksne var raskt ute for å nyte oppholdsværet.
Nye krabber og flere fisk fant raskt veien opp i bryggeakvariene. Men det som kanskje fikk mest oppmerksomhet  blant skapningene som var i vannet denne ettermiddagen var pattedyret mennesket.
 Naturvernforbundet sin leder Lars Haltbrekken hadde en liten tilskuerskare og var god underholdning der han svømte rundt i 16 graders vann sammen med miljøagentene.