Skarpnorddammen, «Din nabo er en drage» 13. mai 2012

Årets store begivenhet fant sted søndag 13. mai. ved Skarpnorddammen på Hafslundsøy.

Salamanderne og vennene deres i Skarpnorddammen viste
seg nok en gang fra sin beste side søndag 13. mai 2012.

Enda en gang  kan vi konstatere at interessen for det som lever i og ved dammene i Østfold fylke gleder store og små.
I løpet av 4 timer hadde vi besøk av over 300 personer på arrangementet.  De trosset kaldt vær og koste seg med vaffler og kaker  som raskt forsvant ned i små og store mager. Men det var som vanlig alle dyrene som fikk mest oppmerksomhet. Alle som ville kunne selv være med å fange salamandere, rumpetroll, vannkalver, øyestikkerlarver, frosk og mye annet.
Aktiviteten var stor og interessen for å lære om dyrene var enorm.
Ornitolog Johnny R. Pedersen var som vanlig tilstede og ringmerkingen av  2 løvsangere var en stor opplevelse.

En sliten rødruss ankom direkte fra Tryvann for å ta ansvar for en av bodene. Der ble det  også generøs utdeling av russekort til alle barna som ville ha!  Russen havarerte etter endt arrangement, men skal ha ros for å gå foran som et godt eksempel til etterfølgelse av andre russ i fremtiden!

Miljøagentene sin natursti var som vanlig et populært innslag og mange diplomer ble skrevet og overrakt til veldig flinke deltagere. Ekstra moro er det at hele 18 stykker meldte seg inn i Miljøagentene denne dagen. I månedene som kommer blir det mange hemmelige miljøagent-oppdrag som skal løses i Østfold. Det gleder vi oss til. Se Miljøagentenes omtale av saken.

Til slutt vil vi rette en stor takk til alle som er med å støtte opp om arrangementet. Det er inspirerende og moro å få lov til å være med å spre kunnskap om natur og miljø på en slik positiv og morsom måte. Ikke minst gir det overskudd til alle oss som jobber på frivillig basis.

Et nytt ”Din nabo er en drage” arrangement i Østfold vil finne sted neste vår. Men hvis du ikke klarer å vente til da, finner du oss i Tønsberg 9. juni. Følg med på våre nettsider for mer informasjon om kort tid.