Bli med på Førdefjorden skal reddes – politisk samtale på Biblioteket i Bergen 27. april

Naturvernforbundet i Hordaland og Sogn og Fjordane inviterer til en kveld med kulturelle innslag og politisk samtale rundt gruvedumping i Førdefjorden og søksmålet mot staten.

Bli med på dette arrangementet for å få siste nytt om Førdefjorden og rettssaken mot staten på biblieoteket i bergen fra kl 18. Hør noen av Vestlands fremste miljøpolitikere drøfte saken og lytt til noen av Vestlands kulturstemmer for Førdefjorden!

Førdefjorden, en av Vestlandets reneste og artsrike fjorder, er truet av gruvedumping. Staten har gitt tillatelse til å dumpe opptil 250 millioner tonn med gruveavfall. Dette har Naturvernforbundet og Natur og Ungdom saksøkt staten for, og den 18. september møter vi dem i tingretten. Det blir en historisk rettssak for naturen!

Den 27. april inviterer vi alle til Bergen by, på Amalies hage på Hovedbiblioteket i Bergen for å fortelle mer om hvorfor vi har valgt å ta dette drastiske steget. Her kan du også nyte kulturelle innslag og høre en interessant politisk samtale. Vel møtt!

Arrangementet vil også strømmes her: https://www.youtube.com/watch?v=3dME991Y6BA

Gi gjerne din støtte til søksmålet på Spleis – den finner du her: spleis.no/309897

PROGRAM:

18:00 – Velkommen v/ Tom Skauge Naturvernforbundet Hordaland

18:05 – Om Førdefjorden og fjordsøksmålet v/ Anne-Line Thingnes Førsund, Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane

18:20 – Musikalsk innslag v/ Gabriel Fliflet

18:30 – Høytopplesning fra «Post festum» v/ Gunnar Staalesen som omtaler aksjonene rundt Førdefjorden i boken.

18:45 – Om bruk av sivil ulydighet for Førdefjorden v/ Matilde Marjala Natur og Ungdom

18:55 – Musikalsk innslag v/ Sliteneliten

19:10 – Laksen i Førdefjorden, livgivende i tusener av år. Kva med dei neste hundre? v/ Eiliv Erdal Norske Lakseelver

19:20 – Politisk samtale og innspill fra salen v/