Julegave med mening: Stor interesse for klimakvoter

Tidligere i høst lanserte Norges Naturvernforbund nettsiden Klimakutt.no. Der kan du regne ut hvor mye klimagasser du slipper ut, lese tips om hvordan du kan minske dem og kjøpe reduksjoner i verdens CO2-utslipp. Pengene går til klimaprosjekter i land i fattigere deler av verden.

For 100 kroner fjerner du et halvt tonn CO2-utslipp. En kvote på 1 tonn koster 200 kroner, osv. Når du har betalt, får du tilsendt et verdibevis. Klimakvoter er dermed velegnet både for deg som selv ønsker å gjøre en innsats for klimaet og for alle som er på jakt etter en annerledes gave.

– Vi vet at dette virker. Tiltakene i våre klimaprosjekter er konkrete, effektive og målbare, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund. – Vi driver informasjons – og klimaprosjekter i 16 land, de fleste tidligere Sovjetstater.

Både private, bedrifter og kommuner viser interesse for å kompensere for sine klimagassutslipp ved å kjøpe kvoter. For eksempel melder Budstikka, lokalavisen for Asker og Bærum, at ”Asker kommune står modell når Naturvernforbundet oppfordrer folk til å kjøpe klimakvoter i julegave. Asker annonserte i høst at de vil kjøpe CO2-kvoter for å kompensere for klimagassene som slipper ut fra kommunens bilpark.

Klimakutt.no er et samarbeid mellom Norges Naturvernforbund og forsikringsselskapet TrygVesta.

Klikk her for å lese mer og kjøpe klimakvote

Les tidligere saker:
17.11.2006 Årets alternative julegave!
05.11.2006 Kutt utslippene med Norges Naturvernforbund

Les oppslag i Budstikka.no

Les sak fra NTB / Dn.no: «Julegavetips: Klimakvote«

Følg natur- og miljøvernsakene – Få tilsendt Norges Naturvernforbunds nyhetsbrev gratis på e-post.Ja, dette er en viktig sak. Jeg vil gjerne vite mer om hvordan jeg kan bli medlem og på annen måte støtte Norges Naturvernforbunds arbeid for å redde klimaet.