Lær å bygge humlekasser på Liv Marits låve

Liv Marit Meyer Petersen er glødende opptatt av humlenes ve og vel. Nå inviterer hun til kurs i å lage humlekasser hjemme på låven.

Liv Marit Meyer Petersen er styremedlem i Naturvernforbundet i Horten. I august åpnet hun hagen sin og inviterte til humlevandring holdt en fin innledning før vandringen. Kurset var pedagogisk lagt opp ved å starte med planten som dukker opp aller tidligst på våren: Julerosen. Derfra fikk deltakerne tips om planter gjennom hele sesongen.

I oktober er det låven hun åpner. Da vil hun sammen med Ragnhild Trosby, også styremedlem i Naturvernforbundet, avholde nytt humlekurs. Denne gangen for å bygge humlekasser.

«Tidlig vår er en kritisk tid for humlene. Vi bygger kassene nå, og setter dem ut i april» sier Liv Marit. «Vi inviterer barnefamilier spesielt, for det er viktig å involvere barna i det å ta vare på både humler og andre insekter helt fra de er små. Dette er også en veldig hyggelig aktivitet man kan gjøre sammen. Flere av de som var her sist har lyst til å ta med seg barnebarna».

Humlekurset «Lær å bygge humlekasser» inngår i en serie av kurs Naturvernforbundet arrangerer som et ledd i å øke bevisstheten rundt artsmangfold. Behovet er stort for å øke kunnskapen blant folk flest om humlas betydning for økosystem og mennesker

«Vi vil vekke engasjement og handling, og ønsker også at flere skal bli med i Naturvernforbundet» sier Liv Marit.

Deltakerne får servert varm drikke.

KURSINFORMASJON

Lær å bygge humlekasser

Dato: 23.10.21
Tid: Kl. 13
Sted: Adalveien 157, 3157 Barkåker
Målgruppe: Barnefamilier og besteforeldre med barnebarn
Kontaktperson: Liv Marit Meyer Petersen, mobil 95270567
Påmelding via mail til: livmarit.m.petersen
Klær: Kurset blir holdt inne på en låve, men kle dere i forhold til utetemperatur.
Ta med: Drill og bits.

Servering: Varm drikke

Naturvernforbundet vil i september/oktober arrangere kurs hos Liv-Marit Meyer Petersen der det vil bli gitt opplæring i hvordan man bygger enkle humlekasser og hvordan humlekassene bør plasseres. Barnefamilier besteforeldre sammen med barnebarn inviteres spesielt.

Mange humler har problemer med å finne seg et godt sted å bo. Gamle musebol er favorittsteder, men de kan også velge å bo i forskjellige hulrom i trær, fuglekasser og husvegger. Vi kan hjelpe humlene ved å bygge humlekasser. Reirmaterialet inne i kassen er det viktigste når vi skal få humledronningen til å trives.

Kassene bør helst settes ut i naturen eller hagen i løpet av april.

Les mer om humler her: Derfor trenger vi humlene