Blomstertur på Filefjell

Lørdag 6.juli drar vi til Filefjell og møter Prof. Anders Lundberg som vil vise oss et rikt utvalg av fjellplanter

Bli kjent med fjellplantene

Juli er høysesong for fjellplantene. Turen går til flotte Filefjell, der vi skal besøke noen av de artsrike og fargerike blomsterengene som finnes der. På turen blir du kjent med mange av de vanlige fjellartene, men vi skal også hilse på sjeldenheter som du kanskje aldri har sett før. Vi får vite hva plantene heter, hvordan de vokser, miljøet de trives i, hvor de vokser, både i Norge og lokalt i Valdres, og vi får høre om hvordan de har vært brukt i folkemedisinen og som nytteplanter. Fjellplantene er også gode miljø- og klimaindikatorer, og vi ser i dag at flere av dem kryper oppover i fjellet. Dette gjelder ikke bare fjellbjørk, det gjelder mange andre arter også. På turen skal vi se og høre om hvilke fjell- naturtyper de sprer seg i, hvilke følger det får for andre planter som finnes der de nye etablerer seg, og vi får vite hvorfor noen av fjellplantene nå står på lista over arter som er truet. Ta gjerne med mobil eller kamera, underveis vil du møte mange vakre planter, og det blir tips om hvordan fine motiver kan bli til fine bilder. Turleder er botaniker og geograf, nå pensjonert professor i geografi fra Universitetet i Bergen, Anders Lundberg. Han er også kjent som forfatter av bøkene om «Filefjell» og «Fjellplanter». Begge bøkene blir til salgs under turen, selvsagt til en hyggelig pris.

Har du lyst å bli med, ring meg på mob. 95 93 18 02 eller sendt meg en sms; eller mail til kuyp@online.no. Turen er gratis. Vi prøver å få til samkjøring der det er mulig.

Hilsen Fred Kuyper