Bokbad om Naturparadokset

65 møtte opp for å høre Marit Beate Kasin

Det var tilsammen 65 betalende som møtte opp i Festsalen på Valdresmuseet for å høre Marit Beate Kasin, forfatteren av boka Naturparadokset, fortelle om de syv temaer boka beskriver. Alice Gudheim var bademesteren og gjorde en strålende jobb med å skape en god stemning og som fikk Marit Beate på en avslappet og samtid fokusert måte til å fortelle og nyansere de tildels vanskelige temaer som boka handler om.

Det ble en systematisk gjennomgang av skog som flatehogges, villrein som får sine områder splittet opp, av uberørt natur som ikke er så uberørt lenger, hav som er under et økende industriell press, om rovdyr som er utsatt for uakseptabel dyreplageri og til slutt om naturrestaurering, som viser at det er mulig å reparere det som er ødelagt, hvis vi vil.

Marit Beate hadde med seg mange bøker, som ble signert og solgt på kort tid. Det var åpenbart at de fleste var veldig interessert i å vite mer om hvordan det står til med norsk natur. For det er det boka handler om, på en inngående og forståelig måte. En modig fortelling.

Ett spørsmål fra salen kom fra en representant fra Hallingdal. Han ønsker seg at deres lokalavis får en like modig journalist og redaksjon som vi har i Valdres med henvisning til avisas artikkelserie Hytteparadokset. Opptakten til boka Naturparadokset.

Møtet var et samarbeid mellom Valdresmusea, representert ved Anne Marit Noraker og Naturvernforbundet i Valdres.